VELIKI ŠMAREN - MARIJINO VNEBOVZETJE
|
Veliki
Šmaren - Marijino vnebozetje
Kristusovo
vstajenje in vnebohod sta bila
za Marijo veliki prelomnici.
Od tedaj si je želela, da bi
bila tudi ona čim prej tam,
kjer je njen poveličani Sin.
Želja se ji je izpolnila takoj
po končanem zemeljskem življenju,
ko je bila z dušo in telesom
vzeta v nebeško slavo.
Marijino
vnebovzetje („veliki šmaren“,
„velika maša“) je najstarejši
Marijin praznik. V Jeruzalemu
so že v 5. stoletju obhajali
15. avgusta spomin dneva, ko
je Marija zaspala (Dormitio
SS. Deiparae).
|
V 6. stoletju se je praznovanje razširilo
po vsem Vzhodu. V Rimu so uvedli ta praznik
v 7. stoletju z imenom Marijino rojstvo
za nebesa (Natalitas BMV).
Vnebovzetje blažene Device Marije pa
izhaja iz 8. stoletja. Že v 7. stoletju
so praznik obhajali z vigilijo. Praznik
je postal zelo priljubljen in so ga zato
slovesno obhajali.
Šele 1. novembra 1950 pa je papež Pij
XII. slovesno razglasil versko resnico,
da je bila Marija „po končanem teku svojega
zemeljskega življenja s telesom in dušo
vzeta v nebeško slavo.“
Apostolski sedež je 17. novembra 1984
potrdil sklep jugoslovanske škofovske konference,
da odslej praznujemo kot zapovedan praznik
poleg božiča, sv. Rešnjega telesa in krvi,
vseh svetih tudi Marijino vnebovzetje.
Verska resnica o Marijinem
vnebovzetju skuša s človeškimi besedami
približati skrivnost Božjega delovanja.
Seveda so te besede vedno skromnejše
in mnogo bolj omejene kot skrivnost, o kateri
govorijo. Kdo bi mogel doumeti, kaj vse
je obseženo v resnici o Marijinemu vnebovzetju?
Tudi si ni mogoče prav predstavljati, kako
in kje se je izvršilo to končno Marijino
poveličanje in njena dopolnitev v nebeški
slavi.
Sicer pa nas zanima bolj sporočilo praznika,
saj smo namenjeni istemu cilju. Za to pa
imamo na voljo bogat praznični hvalospev:
Danes
slavimo vnebovzetje Marije, deviške Božje
Matere, ki
je začetek in podoba poveličane Cerkve, trdno
upanje in tolažba potujočemu božjemu ljudstvu. Nisi
hotel, da bi v grobu trohnelo telo Žene, ki
je nosila Začetnika življenja in
je svetu rodila tvojega učlovečenega Sina,
našega
Gospoda Jezusa Kristusa.
Marija je umrla, kakor umirajo vsi ljudje,
a njeno telo ni strohnelo v grobu, ne čaka
več vstajenja. Takoj po smrti jo je Jezus
obudil in Marija je zaživela novo, lepše
življenje po duši in telesu, ki traja vso
večnost pri Sinu v nebesih.
To posmrtno „odlikovanje“ je Jezus skoraj
moral dati svoji Materi. Po njegovih načrtih
in željah ni bila niti trenutek pod izvirnim
grehom - saj je bila brez njega spočeta
- in zato tudi kazen za greh ni mogla
pasti nanjo. Pa tudi sinovska ljubezen mu
tega ni dovoljevala.
Kako naj pusti razpasti tisto telo, iz
katerega se je oblikovalo njegovo lastno
telo?
Marija pa ni bila tesno povezana z Jezusom
samo v njegovi otroški dobi, ko ga je ob
rojstvu vesela pokazala pastirjem, pozneje
pa darovala in iskala v templju, temveč
tudi v njegovem javnem življenju
V galilejski Kani je s svojo priprošnjo
nagnila Jezusa, da je storil prvi čudež.
Zvesto je poslušala Sina, ko je govoril
o Božjem kraljestvu in blagoroval tiste,
ki poslušajo in ohranijo Njegovo njegovo.
Z Jezusom je bila tudi pri njegovi daritvi
na križu. „Ko je Kristusa spočela“ pravi
koncil, „rodila“, hranila, ga v templju
darovala Očetu in ko je trpela skupaj s
svojim na križu umirajočim, Sinom, je s
pokorščino, vero, upanjem in gorečo ljubeznijo
na popolnoma svojevrsten način sodelovala
pri Odrešenikovem delu za obnovitev nadnaravnega
življenja v dušah“ C 61).
Drugi vatikanski koncil pravi ob koncu
konstitucije o Cerkvi, od koder je vzeta
začetna misel hvalospeva: „Jezusova Mati
je v nebesih že poveličana po telesu in
po duši in je kot taka podoba in začetek
Cerkve, ki naj bo v prihodnjem veku dovršena.
Tako sveti tu na zemlji potujočemu ljudstvu
kot znamenje trdnega upanja in tolažbe,
dokler ne pride Gospodov dan“ (C 68).
Marija je tista, ki
je bila in ostane poleg Kristusa najbližja
Bogu in najbolj upodobljena po Kristusu.
Ta najvišja upodobljenost po Kristusu
- tudi po njegovem poveličanju - ima za
vse kristjane in končno za vse ljudi veljavo
znamenja.
Tako globoko zedinjenje med njo in njenim
Sinom ostane najvišji vzor izmed nas z Gospodom.
Marijino vnebovzetje je poroštvo, da bodo
Božji otroci poveličani tudi po telesu in
se bo dvigalo k Bogu češčenje celotnega
odrešenega človeštva.
To, kar se je zgodilo
na Mariji, kaže vnaprej, kaj se bo zgodilo
na nas vseh, na celotnem Kristusovem skrivnostnem
telesu.
V Mariji se je v času že uresničilo tisto,
kar naj se za nas vse uresniči ob koncu
časov.
Marija je v svojem že sedaj dovršenem
poveličanju podoba zmagoslavne Cerkve. V
njeni osebi je na blaženi dan njenega vnebovzetja
celotni nebeški Jeruzalem dobil v posest
od očeta obljubljeno kraljestvo.
Tako vsi upamo na nebesa, na tisto dovršitev
in dopolnitev, ki jo je Kristus dosegel
s svojim vstajenjem, nam pa jo je obljubil
postavil za cilj.
Marija je to končno dopolnitev že doživela,
ker je verovala. Tudi mi smemo upati, da
jo bomo doživeli, bomo božjo besedo poslušali
in se po njej ravnali (prim. Lk11, 28).
- Tako gre ob tem prazniku tudi za
nas, za našo prihodnost. Marijino življenje
in njeno poveličanje sta zgled za nas.
Naše telo ni nekaj postranskega; dovršen
in dopolnjen bo ves človek.
- Večnega življenja ne bo deležna
le naša duša, tudi telo bo vstalo in
bo deležno nesmrtnosti; poveličano bo.
|
|
Kakšno bo, nam razlaga apostol
Pavel: „So nebesna in zemeljska
telesa. Toda drug je sijaj nebesnih,
drug zemeljskih teles. Drug
je sijaj sonca in drug sijaj
lune, drug je sijaj zvezd. Pa
še zvezde se od zvezde razlikujejo
po sijaju. Taka je tudi z vstajenjem
od mrtvih. Seje se v minljivosti,
vstaja v neminljivosti. Kar
sejemo v nečasti, vstaja v slavi.
Kar sejemo v slabosti, vstaja
v moči. Sejemo zemeljsko telo
vstaja duhovno telo“ (1 Kor
15, 40-44).
Naše poveličanje in naša
nesmrtnost nista torej samo
nekaj prihodnjega, temveč se
vse začenja že v sedanjosti
in na zemlji.
Temelje svoji večni blaženosti
polagamo v zemeljskem življenju,
hočemo biti deležni Kristusovega
vstajenja in Marijine neumrljivosti,
moramo tu in zdaj posnemati
Marijo in živeti z Jezusom tako,
kot je živela Ona.
Ko posnemamo Marijo, se bolj
in bolj upodabljamo po Kristusu.
Tako lahko tudi upamo, da bomo
ob njegovem prihodu res njegovi
in nas bo mogel izročiti Bogu
in Očetu (prim. 1 Kor 15, 24).
|
Na
nebu se je prikazalo veliko
znamenje: žena ogrnjena s soncem
in luna pod njenimi nogami,
na njeni glavi pa venec
dvanajstih zvezd. /Apokalipsa
- Razodetje 12:1/
|
Prav to pričakovanje nas mora spodbujati
k večji vnemi za delo na tej zemlji, „kjer
raste tisto telo nove človeške družine,
ki že more dati nekak obris novega sveta“
(CS 39, 2).
Prav zato, ker verujemo v nebesa, tudi
resno jemljemo svet in smo veseli, „ker
moremo po zgledu Jezusa Kristusa, ki je
opravljal rokodelska dela, vso zemeljsko
dejavnost tako izvrševati, da človeška poklicna,
družinska, znanstvena in tehnična prizadevanja
povezujemo v življenjsko celoto skupaj z
verskimi vrednotami, da se pod njihovim
najvišjim usmerjanjem vse naravna na Božjo
slavo“ (CS 43,1).
Če ne bi imeli upanja v vstajenje in
v večno življenje, upanja, da bomo z Marijo
v nebesa vzeto nekoč tudi mi deležni slave
vstajenja, bi nas gotovo mučila brezupnost
glede vsega, kar delamo.
Verovati v večno življenje pomeni upati,
da ne bo nič od tega, kar storimo ali delamo,
šlo v izgubo, temveč da „bomo vse odlične
sadove narave in našega truda potem, ko
smo jih v Gospodovem duhu in po Gospodovi
volji razvijali na zemlji, znova našli toda
očiščene vsega madeža, presvetljene in preobražene“
(CS 39, 3).
- Ker upamo v nebesa, moramo verovati
tudi v svet. Tu živimo, delamo, mislimo,
pomagamo ljudem, ljubimo življenje in
se trudimo da bi bilo čimbolj človeško
in Božje. Vse to je dobro, tako dobro,
da bo z nami moglo biti povzeto v večno
življenje.
V Mariji, eni izmed nas, se je tako že
zgodilo. In to je za nas velika
obljuba: nismo določeni za smrt,
temveč za življenje nismo določeni za uničenje,
temveč za vstajenje.
- V Mariji vidimo uresničen svoj sen
o nesmrtnosti, o sreči in slavi brez
konca. Marija je šla in prišla pred
nami. Marijino vnebovzetje
je praznik odrešenega človeštva, praznik
življenja, ki je premagalo smrt.
- Vir: France Oražem; Leto Kristusove skrivnosti 102 - 105
* obvezno
|