Odslej človek Boga ne bo več iskal nekje nad zvezdami, temveč ga bo lahko odkrival v sebi, v bližnjem in v stvarstvu.
»Ne boj se, Marija, kajti našla
si milost pri Bogu« (Lk I, 30).
Božja Mati pooseblja hrepenenje človeštva
po Bogu in večnosti ter Boga po človeku.
Že njeno ime (hebr. mirjam: slov. polna,
zaželjena, ljubljena) je izraz vsebine božjega
odnosa do človeka.
V njej je dozorel dar
pričakovanja, ki je počelo vsake rodovitnosti.
Človekov da Bogu, ki v Mariji dozori v najžlahtnejši
sad, rodi ponovni božji poseg v človeško
zgodovino. Rojstvo iz Device kaže na popoln
božji Dar: Bog sam želi biti izvor človekovega
življenja in porok njegove prihodnosti.
Z učlovečenjem dosežeta človek in zgodovina
svoje izpolnitev v nerazdružljivi zavezi
z Učlovečenim: »Ko pa je nastopila
polnost časa, je Bog poslal svojega Sina,
rojenega iz žene, rojenega pod postavo«
(Gal 4,4). Odslej človek Boga ne bo več
iskal nekje nad zvezdami, temveč ga bo lahko
odkrival v sebi, v bližnjem in v stvarstvu.
A tudi tam se bo Svetemu in Nedoumljivemu
lahko približal le z Marijino držo brezmadežnosti,
ki je odpoved vsem vzgibom napuha, samozadostnosti
in pohlepa. Bog tako deluje le v svobodi
človekove predanosti.
... brez madeža izvirnega greha spočeta
O Bog, ki si z brezmadežnim spočetjem
Device pripravil vredno prebivališče svojemu
Sinu in ki si jo zavoljo predvidene smrti
istega svojega Sina obvaroval vsakega madeža,
daj tudi nam, da po njeni priprošnji čisti
k tebi pridemo.
Verska resnica
Od Boga razodeta resnica je, da je bila
Mati Živega Boga po prav posebni milosti božji z ozirom
na zasluženje našega Odrešenika obvarovana
madeža izvirnega greha. To dejstvo je papež
Pij IX., 8. decembra 1854. razglasil za
versko resnico.
Zadevni odločilni odstavek
papeževega dokumenta se glasi:
»Nauk,
da je bila Devica Marija v prvem trenutku
svojega spočetja, po izredni milosti vsemogočnega
Boga, z ozirom na zasluženje Jezusa Kristusa,
odrešenika človeškega rodu, obvarovana vsakega
madeža izvirnega greha, ta nauk je od Boga
razodet in naj ga zato vsi trdno verujejo.
Če bi se pa kdo predrznil drugače misliti,
kakor smo tu določili, naj ve, da je po
lastni sodbi obsojen, da je odpadel od vere
ter se ločil od cerkvene edinosti«.
(1)
Ta dogmatični odlok se v izvirniku pričenja
z besedami »Ineffabilis Deus«,
kar pomeni »Neizrekljivi Bog«.
Ta uvod je posnet po nekem božičnem govoru
Leona I. (440-461) in pove, da je ta »neizrekljivi
Bog« že v večnosti določil učlovečenje
svojega Sina iz žene (Gal 4, 4), katero
je hotel zaradi njenega božjega materinstva
imeti že iz prvega početka vso čisto in
sveto.
Dogmatični odlok so skrbno pripravljali.
Dne 1. junija 1. 1848. je papež sestavil
posvetovalno komisijo najboljših tedanjih
teologov, da stvar zopet vsestransko preštudirajo.
Naslednje leto je z okrožnico z dne 2. februarja
povabil vse škofe katoliškega sveta, naj
se izjavijo, če se jim zdi primerno, da
bi se Marijino brezmadežno spočetje razglasilo
za versko resnico. Vprašanje so dobili 603
škofje, ugodno jih je odgovorilo 546, to
se pravi okrog 90 od sto.
Po tem ugodnem
glasovanju je papež naročil teologom, naj
formulirajo dogmatični odlok. Predložili
so po vrsti osem osnutkov. Šele osmi je
obveljal in še tistega je papež po božjem
razsvetljenju lastnoročno nekoliko popravil.
Smisel in obseg tega verskega odloka
Verski odlok o brezmadežnem spočetju
božje matere je treba umevati v smislu splošnega
nauka o izvirnem grehu in o odrešenju. Ta
nauk je bil že nekoliko razložen v poglavju
o razlogih za deviško spočetje. Kakor sem
tam pojasnil, ni izvirni greh nič drugega
kot pomanjkanje posvečujoče milosti v duši
novoustvarjenega človeka.
Vsak nov človek
je spočetka samo naraven človek, je samo
stvar božja; nima pa v duši tistega daru,
ki bi ga posvetil in naredil božjega otroka
s pravico do večne blaženosti pri Bogu.
Učlovečeni Sin Božji je s svojo smrtjo na
križu prislužil možnost, da se to pomanjkanje
prvotne milosti popravi s krstom ali pa
tako, da Bog odraslega človeka milostno
razsvetli in dvigne k svoji ljubezni.
V
tej možnosti prehoda iz stanja naravnega
človeka v nadnaravno stanje božjih otrok
je bistvo odrešenja. Brez odrešenja bi človek
vedno ostal samo naraven človek; nikdar
ne bi postal božji otrok, namenjen v nebesa.
Odrešenje je popravilo glavni nedostatek,
pomanjkanje milosti, ni pa popravilo vse
škode. Ostale so še hude posledice izvirnega
greha: nagnjenje k moralno slabemu, vsakršno
trpljenje in navsezadnje smrt. Tako tlači
izvirni greh po svojih posledicah vse Adamove
otroke.
Kakšen pa je Marijin položaj v zadevi
izvirnega greha in odrešenja? Naša sveta
vera nas uči, da je bila Devica Marija brez madeža
izvirnega greha, to se pravi: ko je Bog
njeno dušo ustvaril v telesu njene matere,
jo je takoj v tistem trenutku ustvarjenja
naredil vso sveto, in sicer, kakor pravi
papežev odlok, tako sveto, da ne more tiste
svetosti nihče doumeti.
Sploh nam je bistvo
posvečujoče milosti neprodirna skrivnost,
ker ne moremo prodreti v bistvo duha in
ne moremo umeti tiste lastnosti, ki mu jo
da posvečujoča milost.
Verska resnica je dalje, da je storil
Bog Marijino dušo takoj v prvem trenutku njene
eksistence vso sveto z ozirom na zasluženje
Kristusa, odrešenika človeškega rodu. Seveda
je prišlo to zasluženje dejansko šele čez
kakih 48 let. Takrat, ko je bila Jezusova
Mati
v telesu svoje matere spočeta, tega zasluženja
dejansko še ni bilo. Toda v Bogu ni preteklosti
ne prihodnosti, njemu je vse pričujoča sedanjost.
Bog je storil Marijino dušo že spočetka
vso sveto zaradi zasluženja Odrešenika sveta,
ki ga je on od večnosti predvideval. Saj
so že tisočletja pred Kristusom vse milosti
potekale iz istega vira, iz predvidene smrti
božjega Sina na križu. Tako je krvavo darovani
Sin božji odrešenik vseh ljudi, vseh prejšnjih
in vseh bodočih tisočletij do konca dni,
odrešenik tudi svoje matere.
Da, tudi svoje matere, a na poseben način.
Beseda »odrešiti« pomeni navadno
rešiti človeka od kakega zla, ki ga tlači,
rešiti od greha, ki ga omadežuje.
V Mariji
pa imamo izjemo. Ona ni odrešena, kakor
drugi ljudje, katerim Bog z odrešenjem izvirni
greh odvzame, ampak tako, da jo je tega
madeža obvaroval, da ga sploh ni imela.
Za druge ljudi je odrešenje milostno odpuščenje
greha, za Marijo pa milostno obvarovanje
pred grehom. Ona je torej na poseben način
odrešena, je že vnaprej rešena, je poseben
umotvor božje ljubezni, ki v človeškem rodu
nima para.
Če je bila Božja Mati obvarovana madeža
izvirnega greha, bi sklepali, da je morala
biti obvarovana tudi njegovih posledic.
Pa slišimo, da je bila podvržena trpljenju
in smrti kakor vsi Adamovi potomci.
Tu je
treba razločevati med različnimi posledicami.
Ene so poniževalne in sramotne; to je napačna
poželjivost, volja, nagnjena k moralno slabemu.
Ta izvira iz tistega prvotnega greha in
vodi v dejanski greh. Je pač najhujša med
posledicami izvirnega greha. Tega Odrešenikova
Mati
ni imela. Nikdar ni bila nagnjena v greh,
nikdar ni čutila, da bi se v njej oglašalo
ali gibalo kaj moralno napačnega.
To je
trdno naziranje katoliških teologov. Sloni
na stalnem in trajnem krščanskem izročilu,
da je bila popolnoma brez vsakega
moralnega madeža. To izročilo se da spremljati
po spisih cerkvenih očetov in učenikov od
petega stoletja dalje tja do srednjeveške
teologije, ki je zadevno dosegla svoj vrhunec
v besedah sv. Anzelma:
»Božja Mati
je morala imeti tako moralno čistost, da
si pod Bogom večje ne moremo misliti«
(2)
Seveda ni poželjivost noben greh v pravem
pomenu besede, vendar je neka moralna nedovršenost,
neka motnja, nezdružljiva s tisto izredno
in kar nadčloveško čistostjo, ki jo je krščanski
čut zahteval v Božji Materi.
Niti ni točno,
če si kdo misli, da je napačna poželjivost
sicer bila v Mariji, vendar po milosti tako
ukročena ali vezana, da se ni mogla ganiti
in priti do svojega udejstvovanja. Ne tako,
temveč je sploh ni bilo, ne svobodne poželjivosti
ne vezane, ker ni bilo podlage zanjo, ni
bilo izvirnega greha.
Druge posledice izvirnega greha, kakor
je vsakršno trpljenje in končno še telesna
smrt, te posledice niso za človeka nič poniževalnega,
nič sramotnega, ker ne pomenijo nobenega
moralnega manjka. Saj jih je tudi najsvetejši
Odrešenik sprejel nase; zakaj jih ne bi
imela tudi njegova Brezmadežna Mati? Nasprotno
je vse trpljenje sedanjega časa, če je združeno
s popolno vdanostjo v božje načrte, za človeka
visoka moralna odlika in mu je smrt le dobiček
(Fil 1, 21), ker je prehod iz časnega in
revnega v večno in blaženo življenje.
Da se verska resnica o brezmadežnem spočetju
Božje Matere še bolje umeva, je umestno
razlikovati med aktivnim in pasivnim spočetjem.
Aktivno spočetje je spolno udejstvovanje
moža in žene, bodočega očeta in bodoče matere,
ki s svojim občevanjem ustvarita podlago,
ki jo bo vsemogočni Bog morda z neumrljivo
dušo oživil.
Pasivno spočetje je pa sad
ali izdelek tistega spolnega občevanja,
je človeško bitje, ki je dobilo dušo in
tako pričelo živeti.
Čemu to razlikovanje?
Zato da se nekateri srednjeveški ugovori
proti Marijini odliki bolje umejo. Nekateri
so namreč Marijino brezmadežno spočetje
tolmačili tako, da sta bila njen oče in
njena mati, Joahim in Ana, sveta in sta
zakonsko združitev opravila brez sleherne
mesene poželjivosti.
Verska resnica se pa
prav nič ne ozira na moralno stanje Marijinih
staršev, temveč ugotavlja samo, da je bila
Marijina duša v trenutku, ko jo je Bog ustvaril,
vsa čista in neizmerno sveta.
V zvezi z versko resnico Marijinega brezmadežnega
spočetja se je teološka znanost ukvarjala
tudi z vprašanjem, če bi bila Božja Mati
po svoji naravi ali po svojem rodu podvržena
postavi izvirnega greha.
V srednjem veku
so bili nekateri teologi mnenja, da je bila
bodoča Božja Mati v večnih Božjih načrtih
tako izvzeta iz vrste Adamovih potomcev,
kakor da bi ne bila Adamova hči. Vendar
je tako naziranje pretirano in nedokazljivo.
Z verskim naukom o brezmadežnem spočetju
se še popolnoma strinjamo, če rečemo, da
bi bila Sveta Devica Marija, Mati Božja, po svojem rodu pravzaprav
morala imeti izvirni greh in da je bila
samo po izredni Božji milosti tega madeža
obvarovana.
Ona je docela v vrsti človeškega
rodu, ki je potreben odrešenja. Če bi ne
bila odrešena, bi bila prav tako grešna,
kakor so grešni splošno vsi Adamovi otroci.
Seveda je bila odrešena na izreden način,
ker je bila ne greha očiščena, ampak greha
obvarovana.
To izredno Marijino odrešenje
imenujejo teologi anticipirano odrešenje
ali tudi predodrešenje. Kaj več o tem sledi
v poglavju o teoloških bojih.
Je pa to predodrešenje izključno Marijin
privilegij in sloni na njenem Božjem materinstvu.
Presveta Devica je bila brez madeža izvirnega greha,
ker je bila v Božjih načrtih določena za
Božjo Mater in je hotel Bog Sin, ki se je
imel učlovečiti, imeti tako mater, ki je
bila že od vsega začetka vsa sveta.
Zato
bi bilo povsem napačno, če bi kdo hotel
ta enkratni privilegij razširiti še na Janeza
Krstnika ali na Jožefa, Marijinega moža.
Noben še tako svetniški odnos do Boga se
ne da od daleč primerjati z dostojanstvom
Božjega Materinstva.
Sklep razprave o Brezmadežni
- Lurd
Dobra tri leta potem, ko je najvišji
poglavar Kristusove Cerkve z nezmotljivo
besedo oznanil svetu, da je bila Božja Mati
obvarovana madeža izvirnega greha, se je Devica
Marija sama večkrat prikazala Bernardki
v Lurdu in je na njeno vprašanje
povedala, da je Ona Brezmadežno spočetje.
Tega ni storila sama od sebe. Četudi
živi v nebeški blaženosti in je v poveličanem
stanju, je vendarle kot Božja stvar odvisna
od svojega Stvarnika.
V Lurdu se je prikazala, ker je Bog tako hotel; prikazala
se je, kadar in kakor je On hotel.
Mi katoličani
sicer ne potrebujemo, da Marijina prikazen
potrdi papeževo besedo, vendar smo Bogu
hvaležni, da je v Lurdu po svoji Materi
odprl studence duhovnega in telesnega zdravljenja
za mnoge ljudi, verne in neverne.
Kaj bi
dali naši ločeni bratje, če bi imeli svoj
Lurd, pa ga nimajo in ga ne bodo imeli,
ker je Bog take svoje čudežne posege, vsaj
redno, rezerviral v prid svoji pravi Cerkvi.
Leta 1904. je praznoval katoliški svet
petdesetletnico, kar je bilo Marijino brezmadežno
spočetje razglašeno za versko resnico. Ob
tej priliki je izdal sveti Pij X. posebno
okrožnico, v kateri se spominja tistega
velikega dogodka in proslavlja brezmadežno
Devico kot posredovalko milosti.
Takole
je pisal: Niti od daleč ne mislimo, da bi
mogla božja porodnica podeliti kako milost,
ker to more samo Bog. Vendar, ker prekaša
Marija po svetosti vse božje izvoljence
in ker je bila s Kristusom v njegovem odrešilnem
delu tesno združena, je Ona glavna posredovalka
milosti, ki jih je njen Sin prislužil. (Denzinger-Sch.
n. 3370).
Ob stoletnici dogmatične razglasitve
je papež Pij XII. z okrožnico z dne 8. sept.
1953, povabil ves katoliški svet, naj praznuje
prihodnje leto kot Marijino leto.
In prav
v tistem Marijinem letu je izdal sv. oče
še drugo okrožnico dne 11. oktobra 1. 1954.,
v kateri je znova potrdil naslov »Marije
kraljice«. Kraljica je — tako
stoji v okrožnici —, ker je rodila
Sina, ki je že od prvega trenutka spočetja
v njenem telesu tudi v svoji človeški naravi
vsemogočni vladar in gospodar vsega stvarstva.
(Denzinger - Sch. n. 3913)
Mnogi se še spominjajo, kako se je Marijino
leto 1954 res vneto praznovalo. Dosti pridigovanja
o Mariji po cerkvah, dosti predavanj po
Marijinih družbah in po naših kulturnih
organizacijah, dosti romanj k Marijinim
svetiščem.
Kar pa je še najbolj pomembno,
so bila tisto leta znanstvena zasedanja
učenih teologov v Rimu in drugih visokošolskih
središčih. Mariologija je dobila tedaj nov
zagon in se je v naslednjih letih močno
razvila.
Vse to proslavljanje stoletnice dogmatične
definicije Marijinega brezmadežnega spočetja
je bilo več kot upravičeno. Ta verska resnica
izraža namreč tole veliko dejstvo: bilo
je človeško bitje, ki ni bilo nikdar pod
grehom, četudi ni bilo na sredi med Bogom
in ljudmi, ampak samo od Boga odrešena človeška
stvar.
Na protestantski strani so menili
nekateri, da je bilo vse srednjeveško prerekanje
med tomisti in skotisti samo puhel prepir
o nekaj trenutkih, kakor da bi bilo vseeno,
če je bila Marija že ustvarjena čista ali
če je bila pozneje očiščena.
Toda ni šlo
za krajši ali daljši čas, temveč za to,
če je bila sploh kdaj pod grehom.
In prav
to, da ni bila Mati Živega Boga, srednica
vseh milosti, nikdar pod grehom,
prav to dela med njo in nami neizmerno razliko.
Zato je naše življenje drugačno kot Marijino.
Mi nosimo v sebi najhujšo posledico izvirnega
greha, grešno poželjivost, ki nas ovira,
da se ne moremo povzpeti do tiste dovršene
ljubezni, ki bi jo morala imeti umna stvar
do svojega stvarnika. Samo Devica Marija je tisto
človeško bitje, ki ni bilo nikoli razdvojeno
med ljubeznijo do Boga in neredno ljubeznijo
do sveta.
Veselimo se, da ima naša omadeževana
revščina svojo protiutež v brezmadežni Devici.
V strahu in trepetu delajmo za svoje zveličanje
(Fil 2, 12), da se kljub posledicam izvirnega
greha rešimo v srečno večnost. (3)
O Bog, ki si z brezmadežnim spočetjem
Device pripravil vredno prebivališče svojemu
Sinu in ki si jo zavoljo predvidene smrti
istega svojega Sina obvaroval vsakega madeža,
daj tudi nam, da po njeni priprošnji čisti
k tebi pridemo.
(1) Denzinger-Schönm. n. 2803 in
2804.
(2) V spisu »De conceptu virginali
et peccato originali«, pogl. 18
(3) Prim. Rahner, Saggi di cristologia
e mariologia, str. 444
(*) Omenjene točke tega poglavja najdete
v knjigi MARIOLOGIJA stran 126 do 139.
MARIOLOGIJA ( Ukmar, dr. Jakob, Nauk
o božji Materi ali Mariologija, 1969, goriška
Mohorjeva družba, Trst-Gorica)