SVETI
NIKOLAJ - MIKLAVŽ, ZAVETNIK
STOLNE ŽUPNIJE LJUBLJANA
|
umrl
6. decembra med 327 in 351, škof
Miklavž,
kakor pri nas navadno imenujemo svetega
Nikolaja, je gotovo eden najbolj priljubljenih
svetnikov. S posebnim veseljem ga pričakujejo
otroci, ko na večer pred svojim godom hodi
okrog in jim prinaša darove - pridne nagrajuje,
poredne pa prepusti kaznim svojih spremljevalcev,
parkeljnov. Podoba tega prikupnega svetnika
je v nas tako močno živa že od otroških
let, bolj kakor podoba malokaterega drugega
svetnika.
Nič neprijaznega, mrkega, togega, tujega
ni na njem. Ljubezen do bližnjega in bratovska
pomoč, lastnosti, ki ju kaj radi občutimo
kot nadležno dolžnost, sta pri svetemu Miklavžu
nekaj tako samo po sebi razumljivega, da
ganeta še tako trdo srce in ga pridobita
za dobro. Svetnik je škof, ki se mu ne zapirajo
nobena vrata.
Škof kljub temu, da nam niso ohranjena
zanesljiva poročila o tem in so nam ohranjena
le po legendi; svetnik, ki je v vsej zahodni
in vzhodni Cerkvi od II. stoletja dalje
v časteh kot velik priprošnjik in čudodelnik,
svetnik, ki prihaja iz teme zimske noči
v svetlobo preprostih kmečkih izb in v razkošne
sobe mestnih hiš in spet izgine v temi noči.
Tako se je pojavil tudi v zgodovini.
Njegovo ime se za kratek čas posveti v četrtem
stoletju in spet ugasne, ne da bi ga učeni
spisi omenjali. V vojnah in barbarskih vpadih
so propadale listine, izročilo pa je ohranjala
živa pripoved legende, tako tudi o svetemu
Nikolaju, našem Miklavžu.
|
Ne zahodni Božiček
- Je
Božiček (Santa, Santa Claus. Claus
= Nikolaj), res iz Coca Cole(1931) in materializirane
ameriške potrošniške družbe izhajajoča
kreatura ali ima tudi kak namen zamenjave.
Protestantje, kI ne priznavajo svetnikov,
niti Device Marije (Nizozemska,
Velika Britanija, Združene države Amerike,
Kanada, Avstralija; Skandinavija, pol
Nemčije), ki namreč že 200 let vodijo
svetovno gospodarstvo, verjetno praznujejo
Božička. So morali najti nek nadomestek,
da so se izneverili pravovernemu katolicizmu.
Sveti Miklavž hodi na večer
pred njegovim godom (god ima 6. decembra
in ne 25. decembra, ki je Božič, praznik
Kristusovega rojstva), v večino
domov. Kjer napolni krožnike na
mizah, nogavice ali čevlje na okenskih
policah, seveda pod pogojem, da je bil
lastnik priden. Ampak tudi malo
manj pridne obdari, le šibo je priložil
za starše, za vsak slučaj. Sveti Nikolaj
je eden najbolj priljubljenih svetnikov.
Pri nas se je uveljavilo tudi ime Miklavž.
Ljudje so do tega svetnika, pomočnika
v stiski in čudodelnika ohranili posebno
ljubezen in prav okrog njega se je spletlo
mnogo različnih legend. Neki družini
naj bi pomagal, tako da je na skrivaj
skozi okno ali skozi kamin metal
denar. (Prizori Božička, ki skozi
dimnik nosi darila)
Ne sibirski dedek Mraz,
- ki
je komunistična Vir
2, Vir3(*Iskreno
se opravičujem forumu
Iskreni.net, ker je link kazal na
njihovo že zamenjano stran. W.)zamenjava svetega
Miklavža. (tako imenovani "humani"
sistem, res ni moglel ljudem, posebno
še otrokom, vzeti vsega, da se
je lahko kazal "v dobri luči"),
ga nista izpodrinila pri ljudstvu, ki
je ohranilo ljubezen do tega svetnika, pomočnika
v stiski in čudodelnika. Če o njem ne pišejo
listine in pisatelji njegovega stoletja
- zato pa ljudstvo nikoli ne pozabi tistega,
ki mu je izkazal ljubezen in usmiljenje.
Kakorkoli
že, vpliv dobrote svetega Miklavža je tolikšen, da
imajo slovenski otroci vseh starosti, v decembru kar
tri priložnosti za veselje!
V njegovem spominu je živel dobri škof
od roda do roda dalje do današnjih dni in
ob njem so se razcvetele legende, zlasti
v poznem srednjem veku, kakor cvetlice
hvaležnega spomina. Pobožna vera mu je pripisala
kopico čudežev.
Obvaroval
tri obubožane device sramote. Legenda
govori o obubožanemu plemiču in njegovih
hčerah, ki so živeli v bližini
njegove rodbinske hiše. Ker ni imel
denarja, da bi zagotovil hčeram dostojno
poroko, je sklenil, da jih pošlje v
javno hišo, kjer bi zaslužile dovolj
denarja za doto. Ko je za to izvedel
škof Nikolaj, jim je ponoči skozi okno
vrgel vrečico zlatnikov in jim s tem
zagotovil dostojno poroko. V drugi verziji,
jim je v cekarje položil 3 kepe zlata.(Zavetnik
revežev) (nazaj
na besedilo)
- Rešil mornarje nevarnosti na
morju. Ko se je podal na krov, umiril
vihar in ladjo varno pripeljal v pristanišče.
- Ugrabljenega mladeniča pripeljal
nazaj v očetovo hišo.
-
-
- Obudil v življenje tri umorjene
šolarje, ki so lačni prišli k gostilničarju,
ta jih je namesto, da bi jim dal jesti,
umoril, razkosal in nasolil v sodu.
Ko jih je konzerviral, se pojavi škof
Nikolaj, mu da primerno lekcijo in oživi
dečke. Druga verzija legende pa pravi,
da so trije študentje padli
v roke nekemu mesarju, ki
jih je zaprl v sod in jih
želel predelati v klobase
Bili so že razkosani, ko
je za to izvedel škof in
jih spet obudil k življenju.
(nazaj
na besedilo)
|
- Ob hudi lakoti je srečno pripeljal
ladjo z žitom v Miro. V času lakote
v Miri, je izprosil le 100 mernikov z
neke ladje, ki je bila namenjena
cesarju v Rim. Zagotovil je, da kljub
temu s pomočjo njegove molitve pri oddaji
ne bodo imeli primanjkljaja, kar se
je izkazalo za resnično. Tako je
svoje občestvo lahko prehranjeval še
leta in delil celo semena.
- Naslednja legenda pravi, kako
se mu je hotela maščevati poganska boginja
Diana, ker je posekal drevo, ki
ji je bilo posvečeno. Ta je preoblečena
v nuno, dala romarjem, ki so želeli
obiskati škofa, stekleničko zastrupljenega
dišečega olja. Ko so mu romarji dali
stekleničko, jo je takoj vrgel v morje,
ki je zagorelo. Druga verzija
te legende pa pravi, da je rešil
ladjo, ki se je znašla v težavah na
morju. Na njej so bili trije romarji
iz Efeza, ki so v Dianin tempelj(?) prevažali
sveto olje namenjeno za neko krščansko
kapelo. Nikolaj se je podal na krov,
umiril vihar in ladjo varno pripeljal
v pristanišče.
Zmerom in povsod je prijazen pomočnik,
ki ne odreče nikomur v stiski. Zato je razumljivo,
zakaj se ljudska duša s takim zaupanjem
obrača na tega svetnika.
Bil je v 4. stoletju škof v Miri
v Likiji, v današnjem Demru v turškem okrožju
Antaliji. Živel je pobožno, bil je dober
do bližnjega, do sebe pa oster. V njegovem
življenjepisu (P. Giry: Življenje svetega
Nikolaja) beremo: Evfemij, bogat, a zelo
pobožen in dobroten mož, je bil njegov oče
in Ana, sestra prejšnjega nadškofa v Miri,
njegova mati. Rodil se je šele več let po
njuni poroki, ko že nista več mogla pričakovati
otrok. Njuna usmiljenost do revežev je dosegla,
česar jima narava ni naklonila.
Nebeški sel jima je prinesel veselo oznanilo,
obljubil jima je sina, ki jima bo v tolažbo
v starosti, imenujeta naj ga Nikolaj;
ime pomeni »zmaga ljudstva«.
Vzgojila sta ga v bogaboječnosti in ga
poslala v dobre šole. Še čisto mlad je svetnik
živel zelo zgledno. Posvetil se je spoznavanju
Boga in je sovražil greh. Njegov stric škof
ga je posvetil v duhovnika. Prav tedaj mu
je kuga pobrala starše. Veliko premoženje,
ki ga je podedoval, je razdelil
med reveže. Njegov stric je sezidal samostan
in za opata v njem postavil Nikolaja.
Ta se je v svoji veliki skromnosti branil
te službe, naposled se je dal preprositi
od redovnih bratov, da je prevzel mesto
predstojnika in ga upravljal z veliko modrostjo.
Po stričevi smrti se je odpravil na romanje
v Sveto deželo.
Pripoveduje se, da se v Miri niso mogli
zediniti, koga naj izvolijo na izpraznjeni
škofovski sedež; zbrali so se h goreči molitvi
in prosili Svetega Duha za razsvetljenje.
Sklenili so, naj bo za škofa tisti duhovnik,
ki bo naslednji dan prvi stopil v cerkev.
In glej, Nikolaja, ki o vsem tem ni nič
vedel, je Bog pripeljal v cerkev in ga tako
postavil za škofa.
V tistih časih zadnjih preganjanj
kristjanov za časa cesarja Dioklecijana
je moral biti zelo pogumen in razumen, kdor
je opravljal škofovsko službo. »Če
naj imajo moje besede moč, da bodo segle
do srca, moram svojim ovčicam biti za zgled
v vseh krepostih,« je imel
navado reči in se je po teh besedah tudi
ravnal; bil je usmiljen in dobrotljiv, živel
je čisto, se postil in spal na golih tleh,
že pred svitom je zbral svoje duhovnike
k skupni molitvi.
Naposled so prijeli tudi njega in ga
vrgli v ječo, kjer je veliko pretrpel in
zato tudi dobil častni priimek spoznavalec.
Ko je cesar Konstantin priznal krščanstvo
za državno vero, se je škof vrnil v
Miro. Na koncilu v Niceji je z drugimi škofi
obsodil Arijeve
zmote. Umrl je v visoki starosti
okoli leta 350.
Sveti Nikolaj je kmalu postal eden najbolj
znanih svetnikov v vsej vzhodni Cerkvi,
najprej v Grčiji, nato v Rusiji, kjer so
ga sprejeli za narodnega zavetnika. Ruski
carji in veliki knezi so imeli njegovo ime.
Ob koncu 9. stoletja je s sijajem prekosil
vse druge svetnike vzhodne Cerkve in so
ga častili takoj za božjo materjo Marijo.
Že v 6. ali vsaj v 7. stoletju je njegovo
češčenje prišlo tudi v zahodno Evropo; središče
tega češčenja je bilo najprej v Rimu, v
deželah severno od Alp je to češčenje pospeševala
Teofana, žena cesarja Otona II., ki je bila
Grkinja po rodu.
Nove pobude je dobilo to češčenje v 11.
stoletju. V letu 1086 je pristala na obali
Mire ladja iz Barija. Poročilo pripoveduje,
da je oborožena četa vdrla v cerkev svetega
Nikolaja, s silo odprla sarkofag, v naglici
odnesla svetnikove kosti in jih odpeljala
v Bari. Kraje svetniških relikvij so bile
v srednjem veku pogoste. Ugrabitelji so
se izgovarjali, da so svetnikove relikvije
odnesli zato, da so jih rešili pred neverniki.
Gotovo je, da se za to niso odločili
toliko iz pobožnih nagibov kakor zato, ker
so hoteli imeti dragocene kosti svetnika,
od katerega je mesto Bari pričakovalo varstvo
in blagoslov za svojo plovbo, za sijaj in
moč mesta. Papež Urban II. je posvetil kripto,
v kateri še danes počivajo svetnikove kosti.
Po nekaterih poročilih so svetnikove
kosti odnesli iz Mire trgovci, po drugih
pa križarji. Neki turški zapis pravi naravnost:
»Italijanski morski roparji so svoje
dni oropali grob v Miri.« V Bariju
še danes z velikimi slovesnostmi vsako leto
9. maja obhajajo spomin prevoza svetnikovih
kosti. Kip svetega Nikolaja vozijo po morju,
romarji in verniki najamejo male čolne in
ga v procesiji spremljajo; zvečer se s kipom
vrnejo v mesto in ga v procesiji neso skozi
mestne ulice.
Posebne slovesnosti v čast svetemu Nikolaju
so bile aprila in maja 1957, ko so prvič
po prenosu svetnikovih relikvij v Bari (1087)
odprli grobnico, opravili tako imenovano
kanonično priznanje svetih moči (kosti),
jih izpostavili češčenju vernikov ter jih
nato spravili v na novo zgrajeno grobnico
v obnovljeni starodavni kripti. Te slovesnosti
so združili s študijskimi in liturgičnimi
predavanji, posvečenimi zlasti Vzhodu in
vprašanju zedinjenja.
Naravno je, da so temu svetniku že zgodaj
začeli postavljati zlasti ob vodah in v
pristaniških mestih cerkve in kapele. Prvo
kapelo svetemu Nikolaju v čast je v Carigradu
dal zgraditi cesar Justinijan. Cerkev s
sarkofagom s svetnikovimi kostmi v Miri
je bila ena najbolj slovečih božjih poti
za vzhodne kristjane. Silni val češčenja
svetega Nikolaja, ki ga pozna ves krščanski
svet, je našel tudi na slovenskih tleh mogočen
odmev.
Kako izjemno priljubljen je sveti Miklavž
v Sloveniji, govori že dejstvo, da
mu je od vseh svetnikov posvečenih
največ cerkva, 116. Med njimi tudi kar polovica
slovenskih stolnic.
Kako zelo priljubljen je sveti Miklavž
pri nas, se kaže tudi v številnih umetnostnih
spomenikih, srednjeveških freskah, oltarnih
slikah in poznejših umetninah.
Tako je škof Tomaž Hren (1597-1630) dal
poslikati šenklavško stolnico s prizori
iz legende svetega Miklavža. Podobno vsebino
imajo freske v sedanji stolnici, delo G.
Quaglia v letih 1703-1706. Šenklavž, kot
stolnico še danes imenujemo, je bila nekoč
cerkev ljubljanskih ribičev in čolnarjev,
ki so si tega svetnika izbrali za svojega
zavetnika.
Prizore iz njegove legende srečujemo
po mnogih drugih naših cerkvah: prizor
obdaritve treh mladenk kaže freska iz
15. stoletja v Goropekah pri Žireh, prizor
ob viharju na morju je upodobljen na freski
v cerkvi na Verdu pri Vrhniki iz 15. stoletja
in na Visokem pod Kureščkom, delo Janeza
Ljubljanskega iz leta 1443. Oba prizora
vidimo tudi na freskah v križevi kapeli
Marijine cerkve na Ptujski gori iz časa
okoli leta 1420. Slikarski krog Janeza Aquile
je leta 1389 v Turnišču upodobil prizor
posvetitve svetega Nikolaja v škofa.
Koliko kipov v lesu in kamnu po oltarjih
slovenskih cerkva nam ga predstavlja v prikupni
podobi škofa, kakršen živi v predstavnem
svetu že stoletja in stoletja. Notranjci
so svetega Nikolaja tako častili, da so
njegov god uvrščali med največje letne praznike,
kot sta sveti dan in velikonočna nedelja.
Odsev češčenja tega svetnika na Slovenskem
pa je tudi miklavževanje, ki nam ga je obširno
in lepo opisal Niko Kuret v Prazničnem letu
Slovencev (4. knjiga, str. 18 do 43).
A ne samo na Slovenskem in v alpskih
deželah, tudi drugod po Evropi je še danes
zelo razširjeno češčenje svetega Nikolaja:
v Rimu mu je posvečenih 26 cerkva, ena bolnišnica
in več oratorijev iz 9. in 10. stoletja.
V Rimu so pred kakšnimi dvajsetimi leti
odkrili njegovo najstarejšo ohranjeno sliko
v cerkvi Stare svete Marije (S. Maria Antiqua)
iz začetka 8. stoletja. V Franciji in Nemčiji
bi lahko našteli čez 2000 cerkva svetega
Nikolaja, v Angliji okrog 400 in na Islandiji
nad 40.
Sveti Nikolaj ima pomembno mesto v zgodovini
Slovanov. Svetniku so se priporočali ne
le pomorščaki z italijanske strani Jadranskega
morja, marveč tudi z dalmatinske, ki so
ga izbrali za svojega zavetnika. Zdelo se
jim je, da je njihovo življenje in delo
na morju najbolj zavarovano, če se izročijo
varstvu svetega Nikolaja. Ime Nikolaj je
zelo pogosto krstno ime ob vsej dalmatinski
obali. Srbska kraljevska rodbina Nemanjićev
je pogosto romala na grob svetemu Nikolaja
v Bariju.
Ruska cerkev ima za svetega Nikolaja
kar dva praznika; 6. decembra obhaja njegov
god, 9. maja pa se spominja prenosa svetnikovih
relikvij v Bari; tega dne (9. maja) naj
bi se zgodil v Rusiji celo prvi čudež na
svetnikovo priprošnjo: po nekem starem
izročilu je pred cerkvijo svete Modrosti
v Kijevu utonil v razburkanih valovih Dnjepra
deček, ki je potem čudežno oživel.
Lepa je liturgična molitev na praznik
9. maja, v kateri je med drugim rečeno,
da je sveti Nikolaj »zasijal kot sonce,
ki nikoli ne zaide, polno najsvetlejših
žarkov, odganja hudo od preizkušanih ter
rešuje hudega tiste, ki se obračajo k njemu
... Vstal je kot zvezda od vzhoda do zahoda
... da se raduje mesto Bari in vesoljni
svet z njim«. V stari Rusiji je bil
9. maj državni praznik; delo je počivalo
in javni uradi so bili zaprti.
V Rusiji so med vsemi svetniki najbolj
častili svetega Nikolaja. V vsakem mestu
mu je bila posvečena vsaj ena cerkev, v
vsaki cerkvi je stala na vidnem mestu ikona
z njegovo podobo, pred njo so gorele sveče
zlasti ob četrtkih, ki je bil četrtek ves
posvečen svetemu Nikolaju. Po starem izročilu
je bilo v Novgorodu toliko Nikolajevih cerkva,
kolikor je dni v letu. Spomladi so v čast
svetniku opravili procesijo, pri kateri
so nosili njegovo sliko poleg slike nadangela
Mihaela.
Njegovo češčenje ni bilo razširjeno samo
med pravoslavnimi, marveč tudi med Judi,
muslimani in celo poganskimi plemeni onkraj
Urala. Dasi je bilo temu češčenju primešanega
tudi nekaj praznoverja in izmaličenih verskih
oblik, tudi to jasno potrjuje veliko priljubljenost
svetega Nikolaja v stari Rusiji.
Kako se upodablja svetega
Miklavža Svetega Nikolaja upodabljajo v škofovski
obleki, s tremi zlatimi kroglami ali jabolki na knjigi,
|
Prepoznali ga boste
po ...
Sveti Miklavž je oblečen po vzgledu liturgičnih
oblačil: čez dolgo belo obleko (albo) obleče
mašni ali večernični plašč (pluvial). Na
glavi nosi mitro; to pokrivalo je za Miklavža
pač najznačilnejši del tako v odevalnem
kot simbolnem pomenu. V roki drži
škofovsko palico, ki je zgoraj zavita, okrašena,
v drugi roki pa ima, a ne vedno, knjigo.
V njej piše z zlatimi črkami, kaj so počeli
pridni otroci, in s črnimi, kaj so uganjali
nepridipravi. Po izročilu mora imeti
dolgo belo brado. Roke pa mu navadno tiče
v belih rokavicah.
Zaradi legende o dobrodelnosti, je postal obdarovalec pridnih otrok,
bodisi da prinese darove skrivaj ponoči
ali ob osebnem obisku. Toda v Miklavževem
spremstvu, kadar nastopa v vidni podobi,
so tudi parkeljni, za današnje pojmovanje
hudiči, prvotno pa predstavniki vračajočih
se duhov prednikov. Tako se v miklavževskih
obhodih legendarno izročilo prepleta s predkrščanskim.
|
Kdaj nas obišče?
Naokrog hodi na večer pred svojim godom,
ki ga ima 6. decembra, in otrokom prinaša
darove. Vendar samo pridnim! Tiste, ki so
bili čez leto poredni, pa prepusti kazni
svojih spremljevalcev parkeljnov (največkrat
jih namesto darila na okenski polici pričaka
leskova šiba). Spremljajo pa ga tudi angeli.
Kako obdaruje?
Sveti Miklavž prinaša skromna darila.
Na krožnikih ali v nogavicah, ki mu jih
nastavijo otroci, pusti orehe, jabolka,
fige, mandarine, suho sadje, sladkarije,...
Poredne pa na žalost čaka le šiba.
Ko peče piškote...
Da domišljija ne pozna meja, kaže tudi
to, da nekateri otroci verjamejo, da rdeča
večerna zarja pomeni, da
sveti Miklavž peče piškote.
|
Sveti Miklavž kot zavetnik
in priprošnjik (nazaj
na besedilo)
Poleg mornarjev, trgovcev in popotnikov so
se svetemu Nikolaju priporočale zlasti mlade
neveste za srečno poroko, kar je gotovo
v zvezi s čudežno zgodbo o treh sestrah,
ki jih je svetnik rešil sramote in jim pomagal
do poštenih ženinov. Številne cerkve svetega
Miklavža ob tekočih vodah pričajo, da je
svetnik zavetnik splavarjev, mlinarjev in
žagarjev. Na Koroškem se mu priporočajo
tudi drvarji.
Prav tako je tudi zavetnik revežev, Rusije
in Lotaringije, zavetnik otrok, devic,
dečkov - zborovskih pevcev, učencev
in učiteljev, romarjev in potnikov, ribičev
in trgovcev z ribami, kmetov in mesarjev,
pekov, trgovcev z žitom in semeni, trgovcev,
sodarjev, pivovarjev in izdelovalcev žganja,
gostilničarjev in trgovcev z vinom, tkalcev,
izdelovalcev trakov in gumbov, trgovcev
s čipkami in blagom, delavcev v kamnolomih
in kamnosekov, zdravnikov, svečarjev,
trgovcev z mešano robo, proizvajalcev in
trgovcev s parfumom, odvetnikov, notarjev,
sodnikov, zapornikov, gasilcev.
Priprošnjik pri nevarnosti poplav in
nesreč na morju. Zavetnik proti kraji
in za najdbo ukradenih predmetov. Pomočnik
pri nepravičnih sodbah in pomočnik v nesreči.
(nazaj
na besedilo)
Na
začetek strani
*
obvezno
|