TELOVO - SVETO REŠNJE TELO IN SVETA REŠNJA KRI
|
Telovo
- Sveto Rešnje telo in Sveta Rešnja
kri
Ker je
evharistična skrivnost, to je spomin Gospodove
smrti in vstajenja (prim. Mr 14), središče
vsega krščanskega življenja, je kaj naravno
da se je pojavila težnja, naj jo počastijo
s posebnim praznikom.
Res je,
da se evharistična skrivnost posebno slavi
na veliki četrtek zvečer. Ker pa je slavljenje
povezano z velikim petkom, to je s premišljevanjem
Kristusovega trpljenja in smrti, je nemogoče
izkazati primerno veselje in hvaležnost,
da je Bog stalno med nami. Potrebno je bilo
uvesti poseben praznik Svetega Rešnjega
telesa.
Telovo - odgovor na
krivoverstvo
Kristjani so že od prvih časov Kristusu
navzočem v Svetem Rešnjem telesu v zvezi
z udeleževanjem evharistične daritve in
v zvezi s prejemanjem obhajila izkazovali
Božje češčenje.
Posebno češčenje evharistije zunaj maše
se je je začelo širiti v 11. stoletju.
- Brez dvoma je bilo odgovor krivovercem
(Berengar), ki so tajili Kristusovo
resnično in trajno navzočnost pod podobo
posvečenega kruha in vina. Hkrati
pa je bilo to tudi nekakšno nadomestilo
za vse redkejše prejemanje obhajila.
Praznik, ki so ga ponekod uvajali, je
bil le ena izmed oblik tega češčenja. Neposredno
pobudo za uvedbo tega posebnega praznika
je dala redovnica Julijana iz Liega na osnovi
osebnega razodetja v katerem ji je Kristus
naročil, naj stori vse, da bi bil praznik
vpeljan.
Tamkajšnji škof Robert je leta 1246 odredil
obhajanje slovesnega praznika v čast Svetemu
Rešnjemu telesu, in sicer naj bo ta praznik
v četrtek v osmini praznika Svete Trojice.
Leta 1261 je bil izvoljen za papeža arhidiakon
Jakob Pantaleon iz Liega in si izbral ime
Urban IV. Ta je že leta 1264 določil, naj
se praznik obhaja tudi v Rimu. Del mašnih
molitev in spevov za mašo (sekvenca Lauda
Sion) je sestavil Tomaž Akvinski.
Telovo v naših krajih
V naših krajih so praznik poznali
že zelo zgodaj. Oglejska Cerkev ga je
sprejela že leta 1254. Naslednik Urbana
IV., Klement V. Je leta 1311 praznovanje
potrdil. Praznovanje se je hitro širilo
in postalo priljubljena ljudska slovesnost.
Po drugem vatikanskem koncilu se imenuje
praznik Sveto Rešnje telo in Rešnja kri.
Ni pa zdaj več praznika Dragocene krvi našega
Gospoda Jezusa Kristusa, ki je bil prej
1. julija. Zdaj dvojni naslov poudarja,
da je evharistija ena sama pod dvema podobama.
V zvezi s praznovanjem Svetega Rešnjega
telesa so nastale mnoge liturgične in ljudske
pobožnosti:
- izpostavljanje Najsvetejšega,
- blagoslov z Najsvetejšim,
- štirideseturna molitev in
- procesija kot izpovedovanje vere
v resnično Kristusovo navzočnost v evharistiji.
Procesija za Najsvetejšim v začetku ni
bila sestavni del praznika, vendar so jo
ponekod že imeli v 13. stoletju (npr. V
Koelnu leta 1274).
Obred praznične procesije z Najsvetejšim
je Rim določil z Rimskim obrednikom leta
1614. Vendar je bila tukaj predvidena
samo preprosta oblika sprevoda, pri katerem
je duhovnik Sveto Rešnje telo izpostavil
v češčenje in dal ob koncu samo blagoslov.
Telovo - bogat obred
s procesijo
- Zunaj Rima se je po mnogih deželah
tako tudi pri nas razvil bogatejši obred.
Procesija se je vila (marsikje še danes)
po poljih in travnikih in ljudje so
prosili za blagoslov polja.
- Procesija se je ustavila pri štirih
oltarjih, kjer so peli odlomke evangelijev,
nato je bil blagoslov z Najsvetejšim.
Tako je procesija na praznik Svetega
Rešnjega telesa hkrati častilna in prošnja.
Telovo - obrednik
V novejšem času skušajo pri nas in po
svetu posodobiti staro obliko telovske procesije.
Marsikje je ne opravljajo več na sam praznik,
temveč na naslednjo nedeljo. Da bi mogli
v spremenjenih razmerah opravljati po naših
župnijah telovsko procesijo, je izdala Slovenska
škofovska liturgična komisija leta 1986
„ad experimentum“ obrednik Slovesno praznovanje
Svetega Rešnjega telesa in krvi.
Obrednik predvideva tri oziroma pet
oblik procesij. Vsaka župnija naj bi
izbrala tisto obliko, ki najbolj ustreza
krajevnim razmeram.
- Vir: France Oražem; Leto Kristusove skrivnosti 85 - 87
* obvezno
|