TRETJE POGLAVJE
VERUJEM V SVETEGA DUHA
"VERUJEM V SVETEGA DUHA"
136. Kaj hoče povedati Cerkev,
ko izpoveduje: "Verujem
v Svetega Duha"?
Verovati
v Svetega Duha se pravi izpovedovati,
da je Sveti Duh tretja oseba
svete Trojice, ki izhaja iz
Očeta in Sina in ga skupaj
"z Očetom in Sinom molimo
in slavimo". Duh je bil
"poslan v naše srce"
(Gal 4,6), da bi prejeli novo
življenje kot božji otroci.
137. Zakaj sta poslanje Sina
in Duha neločljivi?
V
nerazdeljivi Trojici sta Sin
in Duh različna, vendar neločljiva.
Od začetka do dovršitve časa,
namreč, ko Oče pošlje svojega
Sina, pošlje tudi svojega Duha,
ki nas zedinja s Kristusom v
veri, da moremo kot posinovljeni
otroci klicati Boga "Oče"
(Rim 8,15). Sveti Duh je neviden,
vendar ga spoznavamo po njegovem
delovanju, ko nam razkriva Besedo
in ko deluje v Cerkvi.
138. Kakšni so nazivi Svetega
Duha?
"Sveti
Duh" je lastno ime tretje
osebe svete Trojice. Jezus ga
imenuje tudi: Duh Paraklet (Tolažnik,
Advocatus) in Duh resnice. Nova
zaveza ga imenuje tudi: Kristusov
Duh, Gospodov Duh, Božji Duh,
Duh slave, Duh obljube.
139. Kateri so simboli Svetega
Duha?
Simboli
Svetega Duha so številni: živa
voda, ki izvira iz Kristusovega
prebodenega srca in odžeja krščene,
maziljenje z oljem, ki je zakramentalno
znamenje birme; ogenj, ki preoblikuje,
česar se dotakne; temen
ali svetal oblak, v katerem
se razodeva božja slava; polaganje
rok, po čemer se podeljuje Duh;
golob, ki se spusti na Kristusa
in ostane nad njim pri krstu.
140. Kaj pomeni, da je Duh
"govoril po prerokih"?
Z
besedo preroki razumemo vse
tiste, ki jih je Sveti Duh navdihnil,
da so govorili v božjem imenu.
Duh privede prerokbe stare zaveze
do polne dovršitve v Kristusu,
čigar skrivnost razkriva v novi
zavezi.
141. Kaj dovrši Sveti Duh
v Janezu Krstniku?
Duh
napolni Janeza Krstnika, zadnjega
preroka stare zaveze, ki je
po njegovem delovanju poslan,
da "pripravi za Gospoda
dovzetno ljudstvo" (Lk
1,17) in oznani prihod Kristusa,
Božjega Sina: tistega, na kogar
je videl prihajati Duha in ostati
nad njim, tistega, "ki
krščuje v Svetem Duhu"
(Jn 1,33).
142. Kakšno je delo Duha
v Mariji?
Sveti
Duh dopolni v Mariji pričakovanja
in priprave stare zaveze za
Kristusov prihod. Na edinstveni
način jo napolni z milostjo
in napravi njeno devištvo rodovitno,
da rodi učlovečenega Božjega
Sina. Iz nje napravi mater "celotnega
Kristusa", to se pravi
mater Jezusa Glave in Cerkve,
njegovega Telesa. Marija je
navzoča med dvanajsterimi na
binkoštni dan, ko Duh začenja
"poslednje čase" z
nastopom Cerkve.
143. Kakšen je odnos med
Duhom in Kristusom Jezusom v
njegovem zemeljskem poslanstvu?
Božji
Sin je z maziljenjem Duha posvečen
za Mesija v svoji človeški naravi
od samega učlovečenja. Kristus
ga razodeva v svojem poučevanju,
ko izpolnjuje obljubo, dano
očetom, in ga priobčuje
porajajoči se Cerkvi s tem,
da ga dihne v apostole po svojem
vstajenju.
144. Kaj se zgodi na binkošti?
Petdeset
dni po svojem vstajenju, na
binkošti, poveličani Jezus Kristus
v obilju razlije Duha in ga
razodene kot božjo osebo, tako
da je sveta Trojica v polnosti
razodeta. Poslanstvo Kristusa
in Duha postane poslanstvo Cerkve,
ki je poslana, da oznanja in
razširja skrivnost troedinega
občestva.
"Videli smo resnično
luč, prejeli smo nebeškega Duha,
našli smo resnično vero: molimo
nedeljivo Trojico, kajti ona
nas je rešila" (bizantinska
liturgija, troparij pri binkoštnih
večernicah).
145. Kakšno je delo Svetega
Duha v Cerkvi?
Duh
zida, oživlja in posvečuje Cerkev:
Duh ljubezni vrača krščencem
sličnost z Bogom, izgubljeno
z grehom, in jim daje, da v
Kristusu živijo od samega življenja
svete Trojice. Pošilja jih pričevat
za Kristusovo resnico in jih
ureja v njihovih medsebojnih
nalogah, da bi vsi obrodili
"sad Duha" (Gal 5,22).
146. Kako Kristus in njegov
Duh delujeta v srcu vernih?
Kristus
po zakramentih priobčuje udom
svojega skrivnostnega telesa
svojega Duha in božjo milost,
ki rojeva sadove novega življenja,
po Duhu. Končno, Sveti Duh je
učitelj molitve.
"VERUJEM ... SVETO
KATOLIŠKO CERKEV"
Cerkev v božjem načrtu
147. Kaj pomeni beseda Cerkev?
Označuje
ljudstvo, ki ga Bog sklicuje
in zbira z vseh koncev sveta,
da bi sestavljalo zbor tistih,
ki po veri in krstu postanejo
božji otroci, Kristusovi udje
in tempelj Svetega Duha.
148. Ali so druga imena in
podobe s katerimi Sveto pismo
nakazuje Cerkev?
V
Svetem pismu srečujemo celo
vrsto podob, ki izražajo dopolnjujoče
se vidike skrivnosti Cerkve.
Stara zaveza daje prednost podobam
v povezavi z božjim ljudstvom.
Nova zaveza ima rajši
podobe v povezavi s Kristusom
kot glavo tega ljudstva, ki
je njegovo telo. Prav tako ima
rada podobe vzete iz pastirskega
življenja (ovčji hlev, čreda,
ovce), kmečkega življenja (polje,
oljka, vinograd), prebivanja
(bivališče, skala, tempelj),
družinskega življenja (nevesta,
mati, družina).
149. Kakšen je izvor in dovršitev
Cerkve?
Cerkev
najde izvor in dovršitev v večnem
božjem načrtu. Bila je pripravljena
v stari zavezi z izvolitvijo
Izraela, znamenjem prihodnjega
zbiranja vseh narodov. Utemeljena
z besedami in dejanji Jezusa
Kristusa je bila uresničena
zlasti z njegovo odrešenjsko
smrtjo in njegovim vstajenjem.
Nato je bila razglašena kot
odrešenjsko-zveličavna skrivnost
z izlitjem Svetega Duha na binkošti.
Dovršena bo ob koncu časov kot
nebeški zbor vseh odkupljenih.
150. Kakšno je poslanstvo
Cerkve?
Poslanstvo
Cerkve je, da oznanjuje in vzpostavlja
sredi vseh narodov božje kraljestvo,
ki ga je začel Jezus Kristus.
Cerkev je tu na zemlji kal in
začetek tega odrešenjskega kraljestva.
151. V kakšnem smislu je
Cerkev skrivnost?
Cerkev
je skrivnost, kolikor je v njeni
vidni stvarnosti navzoča in
deluje duhovna, božja stvarnost,
ki jo je mogoče videti samo
z očmi vere.
152. Kaj pomeni, da je Cerkev
vesoljni zakrament odrešenja?
Pomeni,
da je znamenje in orodje za
spravo in občestvo vsega človeštva
z Bogom in za edinost vsega
človeškega rodu.
Cerkev: božje ljudstvo, Kristusovo
telo, tempelj Svetega Duha
153. Zakaj je Cerkev božje
ljudstvo?
Cerkev
je božje ljudstvo, ker je Bog
hotel ljudi posvečevati in zveličati
ne ločeno, temveč jih je združil
v eno samo ljudstvo, zbrano
v edinosti Očeta in Sina in
Svetega Duha.
154. Katere so značilnosti
božjega ljudstva?
To
ljudstvo, katerega član človek
postane po veri v Kristusa in
po krstu, ima za izvor Boga
Očeta, za vladarja Jezusa Kristusa,
odlikovano je z dostojanstvom
in svobodo božjih otrok, za
postavo ima novo zapoved ljubezni,
njegovo poslanstvo je biti sol
zemlje in luč sveta, za cilj
ima božje kraljestvo, ki se
je že začelo na zemlji.
155. V kakšnem smislu je
božje ljudstvo deležno trojne
Kristusove službe, duhovnika,
preroka in kralja?
Božje
ljudstvo je deležno Kristusove
duhovniške službe, kolikor so
krščeni posvečeni s Svetim Duhom,
da darujejo duhovne daritve;
deležno je njegove preroške
službe, kolikor se z nadnaravnim
verskim čutom neomahljivo oklepa
vere, se vanjo poglablja in
jo izpričuje; deležno je njegove
kraljevske službe, ko posnema
Jezusa Kristusa, ki je kot kralj
vesoljstva postal služabnik
vsem, zlasti ubogim in trpečim.
156. V kakšnem smislu je
Cerkev Kristusovo telo?
Po
Duhu umrli in vstali Kristus
globoko zedinja se seboj svoje
verne. Tako so verujoči v Kristusa,
kolikor so z njim tesno povezani
zlasti v evharistiji, združeni
med seboj v ljubezni, ko sestavljajo
eno samo telo, Cerkev, katere
edinost se uresničuje v različnosti
udov in nalog.
157. Kdo je glava tega telesa?
Kristus
"je glava telesa, to je
Cerkve" (Kol 1,18). Cerkev
živi iz njega, po njem in zanj.
Kristus in Cerkev sta torej
"celotni Kristus"
(sveti Avguštin); "Glava
in udje so kakor ena sama skrivnostna
(mistična) oseba" (sveti
Tomaž Akvinski).
158. Zakaj Cerkev imenujemo
Kristusovo nevesto?
Zato,
ker je Gospod sam sebe označil
kot "ženina" (Mr 2,19),
ki je ljubil Cerkev in si jo
je pridružil z večno zavezo.
Kristus je dal zanjo sam sebe,
da bi jo očistil s svojo krvjo
in "jo posvetil" (Ef
5,26) ter naredil za rodovitno
mater vseh božjih otrok. Medtem
ko izraz "telo" opozarja
na enoto "telesa"
z udi, izraz "nevesta"
poudarja razlikovanje obeh v
osebnostnem odnosu.
159. Zakaj pravimo, da je
Cerkev tempelj Svetega Duha?
Zato,
ker je Sveti Duh ves v telesu,
ki je Cerkev: v njegovi glavi
in v njegovih udih; Sveti Duh
gradi Cerkev v ljubezni z božjo
besedo, zakramenti, krepostmi
in karizmami.
"Kar je naš duh, to
je naša duša, za naše ude, je
Sveti Duh za Kristusove ude,
za Kristusovo telo, ki je Cerkev"
(sveti Avguštin).
160. Kaj so karizme?
Karizme
so posebni darovi Svetega Duha,
podeljeni posameznikom za blagor
ljudi, za potrebe sveta in zlasti
za graditev Cerkve. Samo cerkvenemu
učiteljstvu pripada razločevanje
karizem.
Cerkev je ena, sveta, katoliška
in apostolska
161. Zakaj je Cerkev ena?
Cerkev
je ena, ker ima za izvor in
vzor edinost enega samega Boga
v Trojici oseb; za ustanovitelja
in vladarja ima Jezusa Kristusa,
ki vse zedinja v eno ljudstvo
in eno telo; za dušo ima Svetega
Duha, ki zedinja vse vernike
v občestvu v Kristusu. Cerkev
ima eno samo vero, eno samo
zakramentalno življenje, eno
samo apostolsko nasledstvo,
eno samo upanje in isto ljubezen.
162. Kje obstaja edina Kristusova
Cerkev?
Edina
Kristusova Cerkev kot ustanovljena
in urejena družba na svetu obstaja
v (subsistit in) katoliški Cerkvi,
katero vodijo Petrov naslednik
in škofje, ki so v občestvu
z njim. Samo po njej je mogoče
doseči vso polnost zveličavnih
sredstev, ker je Gospod zaupal
vse dobrine nove zaveze samo
zboru apostolov s Petrom na
čelu.
163. Kako naj gledamo na
nekatoliške kristjane?
V
Cerkvah in cerkvenih skupnostih,
ki so se ločile od polnega občestva
s katoliško Cerkvijo, je mogoče
najti veliko prvin posvečenja
in resnice. Vsi ti darovi prihajajo
od Kristusa in sami po sebi
kličejo h katoliški edinosti.
Udje teh Cerkva in skupnosti
so utelešeni v Kristusa po krstu:
zato jih priznavamo kot brate.
164. Kako naj si prizadevamo
za edinost kristjanov?
Hrepenenje
po obnovljeni edinosti med vsemi
kristjani je Kristusov dar in
klic Svetega Duha. Tiče se vse
Cerkve in se udejanja s spreobrnjenjem
srca, z molitvijo, medsebojnim
bratskim poznanjem, s teološkim
dialogom.
165. V kakšnem smislu je
Cerkev sveta?
Cerkev
je sveta, ker je najsvetejši
Bog njen prazačetnik. Kristus
je zanjo dal samega sebe, da
bi jo posvetil ter jo napravil
posvečujočo. Sveti Duh jo oživlja
z ljubeznijo. V njej je polnost
zveličavnih sredstev. Svetost
je poklicanost vsakega njenega
uda in je cilj vse njene dejavnosti.
Cerkev ima v svoji notranjosti
Devico Marijo in neštete svetnike
kot vzornike in priprošnjike.
Svetost Cerkve je izvir posvečenja
njenih otrok, ki se tu na zemlji
vsi priznavajo za grešnike in
vedno potrebujejo spreobrnjenja
in očiščevanja.
167. Zakaj pravimo, da je
Cerkev katoliška?
Cerkev
je katoliška, to je vesoljna,
kolikor je v njej navzoč Kristus:
"Kjer je Kristus Jezus,
tam je katoliška Cerkev"
(sveti Ignacij Antiohijski).
Oznanja celoto in celovitost
vere; nosi in oskrbuje polnost
zveličavnih sredstev; poslana
je v misijon vsem narodom vseh
časov, kateri koli kulturi pripadajo.
167. Ali je delna Cerkev
katoliška?
Katoliška
je vsaka delna Cerkev (to je
škofija ali eparhija), sestavljena
iz skupnosti kristjanov, ki
so povezani v občestvu vere
in zakramentov s svojim škofom,
posvečenim v apostolskem nasledstvu
z rimskim škofom, ki "predseduje
v ljubezni" (sveti Ignacij
Antiohijski).
168. Kdo pripada katoliški
Cerkvi?
Vsi
ljudje na različne načine pripadajo
ali so naravnani h katoliški
edinosti božjega ljudstva. V
katoliško Cerkev je popolnoma
včlenjen tisti, ki je, obdarjen
s Svetim Duhom, povezan z njo
z vezmi veroizpovedi, zakramentov
in cerkvenega vodstva ter občestva.
Krščeni, ki ne uresničujejo
v polnosti te katoliške edinosti,
so v nekem, čeprav nepopolnem
občestvu s katoliško Cerkvijo.
169. V kakšnem razmerju je
katoliška Cerkev do judovskega
ljudstva?
Katoliška
Cerkev priznava svoje razmerje
do judovskega ljudstva zaradi
dejstva, da mu je Gospod,
naš Bog najprej govoril. Judovskemu
ljudstvu namreč "pripadajo
posinovljenje in slava, zaveze
in zakonodaja, bogoslužje in
obljube; njihovi so očaki in
iz njih izhaja po telesu Kristus"
(Rim 9,5). V nasprotju z drugimi
nekrščanskimi verstvi je judovska
vera že odgovor na razodetje
Boga v stari zavezi.
170. Kakšna je povezava med
katoliško Cerkvijo in nekrščanskimi
verstvi?
Obstaja
povezava skupnega izvora in
končnega cilja vsega človeškega
rodu. Katoliška Cerkev priznava,
da vse, kar je v drugih verstvih
dobrega in resničnega, prihaja
od Boga, je odsev njegove resnice,
more pripravljati na sprejem
evangelija in voditi k edinosti
človeštva v Kristusovi Cerkvi.
171. Kaj pomeni trditev:
"Zunaj Cerkve ni zveličanja"?
Ta
trditev pomeni, da celotno odrešenje
in zveličanje prihaja od Kristusa-glave
po Cerkvi, ki je njegovo
telo. Zato se ne morejo zveličati
tisti, ki vedo, da je Kristus
ustanovil Cerkev kot potrebno
za zveličanje, pa bi vendarle
ne hoteli vstopiti vanjo ali
v njej vztrajati. Hkrati pa
morejo po zaslugi Kristusa in
njegove Cerkve doseči večno
zveličanje tisti, ki brez lastne
krivde ne poznajo Kristusovega
evangelija in njegove Cerkve,
a iščejo Boga z iskrenim srcem
in skušajo pod vplivom milosti
spolnjevati njegovo voljo, kakor
jo spoznavajo po glasu vesti.
172. Zakaj mora Cerkev oznanjati
evangelij vsemu svetu?
Zato,
ker je Kristus naročil: "Pojdite
torej in naredite vse narode
za moje učence. Krščujte jih
v imenu Očeta in Sina in Svetega
Duha" (Mt 28,19). To Gospodovo
misijonsko naročilo ima svoj
izvir v večni ljubezni Boga,
ki je poslal svojega Sina in
svojega Duha, ker "hoče,
da bi se vsi ljudje zveličali
in prišli do spoznanja resnice"
(1 Tim 2,4).
173. Na kakšen način je Cerkev
misijonarska?
Cerkev,
ki jo vodi Sveti Duh, nadaljuje
v zgodovini poslanstvo Kristusa
samega. Kristjani morajo zato
vsem oznanjati veselo novico,
ki jo je prinesel Kristus, ko
hodijo po njegovi poti, pripravljeni
žrtvovati tudi same sebe do
mučeništva.
174. Zakaj je Cerkev apostolska?
Cerkev
je apostolska po svojem izvoru,
ker je sezidana na "temelju
apostolov" (Ef 2,20); po
svojem nauku, ki je apostolski;
po svoji zgradbi, ker
jo učijo, posvečujejo in vodijo
do Kristusove vrnitve apostoli
po škofih, ki so njihovi nasledniki,
v občestvu s Petrovim naslednikom.
175. V čem obstaja poslanstvo
apostolov?
Beseda
apostol pomeni odposlanec. Jezus,
Očetov Odposlanec, je poklical
k sebi dvanajstere izmed svojih
učencev in jih postavil za svoje
apostole, ko je iz njih napravil
izbrane priče svojega vstajenja
in temelje svoje Cerkve. Dal
jim je nalogo, da nadaljujejo
njegovo poslanstvo, rekoč: "Kakor
je Oče mene poslal, tudi jaz
pošiljam vas" (Jn 20,21),
ter obljubil, da bo z njimi
do konca sveta.
176. Kaj je apostolsko nasledstvo?
Apostolsko
nasledstvo je predajanje poslanstva
in oblasti apostolov in njihovih
naslednikov, škofov, z zakramentom
svetega reda. Po tem predajanju
naprej Cerkev ostaja v občestvu
vere in življenja s svojim začetkom,
medtem ko prek stoletij z razširjanjem
Kristusovega kraljestva na zemlji
ureja ves svoj apostolat.
Verniki: hierarhija, laiki,
posvečeno življenje
177. Kdo so verniki?
Verniki
so tisti, ki se s krstom včlenijo
v Kristusa in postanejo udje
božjega ljudstva. Deležni so
Kristusove duhovniške, preroške
in kraljevske službe, vsak po
svoji zmožnosti pa je poklican
k izvrševanju poslanstva, ki
ga je Bog zaupal Cerkvi. Med
njimi vlada resnična enakost
glede dostojanstva božjih otrok.
178. Kako je sestavljeno
božje ljudstvo?
Po
božji ureditvi so v Cerkvi med
verniki posvečeni nositelji
službe, ki so prejeli zakrament
svetega reda in sestavljajo
hierarhijo Cerkve. Drugi se
imenujejo laiki. Končno so v
Cerkvi verniki, ki pripadajo
prvim in drugim in se na poseben
način posvetijo Bogu z zaobljubo
evangeljskih svetov: čistost
v celibatu, uboštvo in pokorščina.
179. Zakaj je Kristus ustanovil
cerkveno hierarhijo?
Kristus
je ustanovil cerkveno hierarhijo
s poslanstvom, da pase božje
ljudstvo v njegovem imenu; za
to ji je dal avtoriteto (oblast).
Sestavljajo jo posvečeni nositelji
služb: škofje, duhovniki, diakoni.
Po zakramentu svetega reda škofje
in duhovniki z izvrševanjem
svoje službe delujejo v imenu
in v osebi Kristusa-glave; diakoni
služijo božjemu ljudstvu z diakonijo
(služenjem) besede, bogoslužja,
ljubezni.
180. Kako se udejanja zborna
razsežnost cerkvene službe?
Po
zgledu danajsterih apostolov,
ki jih je Kristus skupaj izbral
in poslal, je enota udov cerkvene
hierarhije v službi občestva
vseh vernikov. Vsak škof kot
ud škofovskega zbora izvršuje
svojo službo v občestvu s papežem,
ker je z njim postal deležen
skrbi za vesoljno Cerkev. Duhovniki
izvršujejo svojo službo v duhovniškem
zboru delne Cerkve v občestvu
s svojim škofom in pod njegovim
vodstvom.
181. Zakaj ima cerkvena služba
tudi osebnostno naravo?
Cerkvena
služba ima tudi osebnostno naravo,
ker je v moči svetega reda vsakdo
odgovoren pred Kristusom, ki
ga je osebno poklical in mu
podelil poslanstvo.
182. Kakšno je papeževo poslanstvo?
Papež,
rimski škof in naslednik apostola
Petra, je trajno in vidno počelo
ter temelj edinosti Cerkve.
Je Kristusov namestnik, glava
škofovskega zbora in pastir
vesoljne Cerkve, nad katero
ima po božji ustanovitvi polno,
vrhovno, neposredno in vesoljno
oblast.
183. Kakšna je naloga škofovskega
zbora?
Zbor
škofov, v občestvu s papežem
in nikoli brez njega, prav tako
izvršuje vrhovno in polno oblast
nad vso Cerkvijo.
184. Kako škofje udejanjajo
svojo učiteljsko službo?
Škofje
v občestvu s papežem imajo prvo
dolžnost, da vsem zvesto in
z oblastjo oznanjajo božji evangelij
kot verodostojni pričevalci
vere apostolov, nosilci Kristusove
avtoritete. Po nadnaravnem verskem
čutu se božje ljudstvo neomahljivo
oklepa vere pod vodstvom živega
cerkvenega učiteljstva.
185. Kdaj se udejanja nezmotnost
cerkvenega učiteljstva?
Nezmotnost
se udejanja, kadar rimski škof
v moči svoje oblasti vrhovnega
pastirja Cerkve ali zbor škofov
v občestvu s papežem zlasti
na vesoljnem cerkvenem zboru
dokončno razglasi kak nauk o
veri ali nraveh, in tudi kadar
papež in škofje v svojem rednem
učiteljstvu soglasno predlagajo
kak nauk kot dokončen. Takšnih
naukov se moramo oklepati s
poslušnostjo vere.
186. Kako škofje izvršujejo
posvečevalno službo?
Škofje
posvečujejo Cerkev kot oskrbniki
Kristusove milosti s službo
besede in zakramentov, zlasti
z evharistijo, in tudi s svojo
molitvijo, svojim zgledom in
svojim delom.
187. Kako škofje izvršujejo
vodstveno službo?
Vsak
škof kot član škofovskega zbora
ima zborno (kolegialno) skrb
za vse delne Cerkve in za vso
Cerkev skupaj z drugimi škofi,
zedinjenimi s papežem. Škof,
kateremu je zaupana delna Cerkev,
jo vodi z avtoriteto svoje svete
redne in neposredne oblasti,
ki jo opravlja v imenu Kristusa,
dobrega pastirja, v občestvu
z vso Cerkvijo in pod vodstvom
Petrovega naslednika.
188. Kakšna je poklicanost
vernih laikov?
Verni
laiki imajo po svoji posebni
poklicanosti nalogo iskati božje
kraljestvo s tem, da osvetljujejo
in urejajo časne reči v skladu
z božjo voljo. Tako udejanjajo
poklicanost k svetosti in apostolatu,
ki velja vsem krščenim.
189. Kako so laiki deležni
Kristusove duhovniške službe?
Deležni
so je s tem, da darujejo - kot
duhovno daritev "prijetno
Bogu po Jezusu Kristusu"
(1 Pet 2,5), zlasti v evharistiji
- svoje življenje z vsemi deli,
molitvami in apostolskimi pobudami,
družinsko življenje in
vsakdanje delo, nadloge življenja,
ki jih prenašajo potrpežljivo,
ter duševni in telesni počitek.
Tako tudi laiki, predani Kristusu
in posvečeni po Svetem Duhu,
svet sam darujejo Bogu.
190. Kako so laiki deležni
Kristusove preroške službe?
Deležni
so je s tem, da v veri vedno
bolj sprejemajo Kristusovo besedo
in jo oznanjajo svetu s pričevanjem
svojega življenja in z besedo,
evangelizacijo in katehezo.
Ta evangelizacija dobiva posebno
učinkovitost iz tega, ker poteka
v navadnih razmerah sveta.
191. Kako so deležni njegove
kraljevske službe?
Laiki
so deležni Kristusove kraljevske
službe, ker so od njega prejeli
oblast, da z zatajevanjem samega
sebe in s svetostjo svojega
življenja premagujejo greh v
sebi in v svetu. Opravljajo
različne službe v blagor skupnosti
in z resničnimi moralnimi vrednotami
prežemajo človekove časne dejavnosti
in družbene ustanove.
192. Kaj je posvečeno življenje?
To
je od Cerkve odobren življenjski
stan. Je svoboden odgovor na
poseben Kristusov klic, s katerim
se posvečeni v celoti predajo
Bogu in si prizadevajo za popolno
ljubezen ob nagibanju Svetega
Duha. Za takšno posvetitev je
značilno življenje po evangeljskih
svetih.
193. Kaj posvečeno življenje
podarja poslanstvu Cerkve?
Posvečeno
življenje je deležno poslanstva
Cerkve s polno predanostjo Kristusu
in bratom ter pričuje za upanje
nebeškega kraljestva.
"VERUJEM ... OBČESTVO
SVETIH"
194. Kaj pomeni izraz občestvo
svetih?
Ta
izraz kaže predvsem na skupno
deležnost vseh članov Cerkve
pri svetih rečeh (sancta): vera,
zakramenti, posebno evharistija,
karizme in drugi duhovni darovi.
V izvoru občestva je ljubezen,
ki "ne išče svojega"
(1 Kor 13,5), ampak priganja
vernika, da "izroči skupnosti
vse" (Apd 4,32), tudi svoje
gmotne dobrine v pomoč bližnjemu
v stiski.
195. Kaj še pomeni izraz
občestvo svetih?
Ta
izraz označuje tudi občestvo
med svetimi osebami (sancti),
to je med tistimi, ki so po
milosti zedinjeni z umrlim in
vstalim Kristusom. Nekateri
potujejo na zemlji; drugi, ki
so odšli iz tega življenja,
se očiščujejo tudi s pomočjo
naših molitev; spet drugi
končno že uživajo božjo slavo
in prosijo za nas. Vsi skupaj
se zraščajo v eno samo družino,
Cerkev, v hvalo in slavo Trojice.
Marija, Kristusova mati in
mati Cerkve
196. V kakšnem smislu je
preblažena Devica Marija mati
Cerkve?
Preblažena
Devica Marija je mati Cerkve
v redu milosti, ker je rodila
Jezusa, Božjega Sina, Glavo
telesa, ki je Cerkev. Jezus,
umirajoč na križu, jo je imenoval
za mater učencu s temi besedami:
"Glej, tvoja mati"
(Jn 19,27).
197. Kako Devica Marija pomaga
Cerkvi?
Po
vnebohodu svojega Sina Devica
Marija s svojimi molitvami pomaga
prvim začetkom Cerkve. Tudi
po svojem vnebovzetju še naprej
prosi za svoje otroke, ko je
za vse vzor vere in ljubezni
in nad vsemi uresničuje svoj
zveličavni vpliv, ki priteka
iz preobilja Kristusovih zaslug.
Verniki v njej gledajo podobo
in predujem vstajenja, ki jih
čaka, in jo kličejo kot priprošnjico,
pomočnico, besednico in srednico.
198. Kakšno češčenje gre
sveti Devici?
To
češčenje je edinstveno, vendar
se bistveno razlikuje od češčenja,
kakršnega izkazujemo samo sveti
Trojici. To edinstveno češčenje
se posebej izraža v bogoslužnih
praznikih, ki so posvečeni Božji
Materi, in v marijanskih molitvah,
npr. v rožnem vencu, ki je povzetek
celotnega evangelija.
199. Na kakšen način je preblažena
Devica Marija eshatološka ikona
(podoba) Cerkve?
Ko
Cerkev gleda na Marijo, vso
sveto in že poveličano po telesu
in po duši, zre v njej to, k
čemur je sama poklicana na zemlji,
in tisto, kar bo v nebeški domovini.
"VERUJEM ... ODPUŠČANJE
GREHOV"
200. Kako se odpuščajo grehi?
Prvi
in glavni zakrament za odpuščanje
grehov je krst. Za grehe, storjene
po krstu, je Kristus postavil
zakrament sprave ali pokore,
po katerem se krščeni spravi
z Bogom in s Cerkvijo.
201. Zakaj ima Cerkev oblast
odpuščati grehe?
Cerkev
ima poslanstvo in oblast odpuščati
grehe, ker ji jo je podelil
Kristus sam: "Prejmite
Svetega Duha! Komur grehe odpustite,
so jim odpuščeni; komur jih
zadržite, so jim zadržani"
(Jn 20,22-23).
"VERUJEM ... VSTAJENJE
MESA"
202. Kaj označuje izraz meso
in kakšen je njegov pomen?
Izraz
meso označuje človeka v njegovem
stanju slabotnosti in umrljivosti.
"Meso je stožer odrešenja
in zveličanja" (Tertulijan).
Verujemo namreč v Boga, ki je
stvarnik mesa; verujemo v Besedo,
ki je postala meso, da bi odkupila
(rešila) meso; verujemo
vstajenje mesa, dovršitev stvarjenja
in odrešenja mesa.
203. Kaj pomeni "vstajenje
mesa"?
Pomeni,
da končno stanje človeka ne
bo samo duša, ločena od telesa,
marveč da bodo tudi naša umrljiva
telesa nekoč znova prejela življenje.
204. Kakšen je odnos med
Kristusovim in našim vstajenjem?
Kakor
je Kristus resnično vstal od
mrtvih in živi na veke, tako
bo On sam poslednji dan
obudil z nerazpadljivim telesom
vse: "tisti, ki so
delali dobro, bodo vstali k
življenju, tisti pa, ki so delali
hudo, bodo vstali k obsodbi"
(Jn 5,29).
205. Kaj se ob smrti zgodi
z našim telesom in našo dušo?
Ob
smrti, ločitvi duše od telesa,
zapade človekovo telo minljivosti
(trohljivosti), medtem ko gre
duša, ki je neumrljiva, naproti
srečanju z božjo sodbo in čaka,
da se bo spet združila s telesom,
ko bo ob Gospodovi vrnitvi vstalo
spremenjeno. Razumevanje načina,
kako se bo izvršilo vstajenje,
pa presega zmožnost naše predstave
in našega razuma.
206. Kaj pomeni umreti v
Kristusu Jezusu?
Pomeni
umreti v božji milosti, brez
smrtnega greha. Verujoči v Kristusa
more tako po njegovem
zgledu preoblikovati svojo smrt
v dejanje pokorščine in ljubezni
do Očeta. "Zanesljiva je
beseda: če s Kristusom umremo,
bomo z njim tudi zaživeli"
(2 Tim 2,11).
"VERUJEM ... VEČNO ŽIVLJENJE"
207. Kaj je večno življenje?
Večno
življenje je življenje, ki se
bo začelo takoj po smrti. Ne
bo imelo konca. Pred njim bo
za vsakega posebna sodba, izvršena
po Kristusu, sodniku živih in
mrtvih, in bo potrjena s poslednjo
sodbo.
208. Kaj je posebna sodba?
Je
sodba takojšnjega povračila,
ki ga vsakdo ob smrti prejme
od Boga v svoji neumrljivi duši
po njegovi veri in po njegovih
delih. To povračilo je takojšnji
vstop v nebeško blaženost,
neposredno ali po ustreznem
očiščevanju, ali pa vstop v
večno pogubljenje v peklu.
209. Kaj razumemo z "nebesi"?
Z
"nebesi" razumemo
stanje najvišje in dokončne
sreče. Tisti, ki umrjejo v božji
milosti in ne potrebujejo nadaljnjega
očiščevanja, so zbrani okoli
Jezusa in Marije, angelov in
svetnikov. Tako sestavljajo
nebeško Cerkev, kjer gledajo
Boga "iz obličja v obličje"
(1 Kor 13,12), živijo v občestvu
ljubezni s presveto Trojico
in prosijo za nas.
"Stvarno in resnično
življenje je Oče, ki po Sinu
in v Svetem Duhu razliva nebeške
darove brez izjeme vse.
Zaradi njegovega usmiljenja
smo tudi mi ljudje prejeli nevarljivo
obljubo večnega življenja"
(sveti Ciril Jeruzalemski).
210. Kaj so vice?
Vice
so stanje tistih, ki umrejo
v božjem prijateljstvu, a čeprav
jim je njihovo večno zveličanje
zagotovljeno, še vedno potrebujejo
očiščenja, da bi vstopili v
nebeško blaženost.
211. Kako moremo pomagati
dušam v vicah pri očiščevanju?
V
moči občestva svetih morejo
verniki, ki še potujejo na zemlji,
pomagati dušam v vicah tako,
da zanje molijo in predvsem
darujejo evharistično daritev,
pa tudi miloščino, odpustke
in spokorna dela.
212. V čem obstaja pekel?
Pekel
obstaja v večni obsojenosti
tistih, ki po svobodni izbiri
umrjejo v smrtnem grehu. Glavna
kazen pekla obstaja v večni
ločenosti od Boga, v katerem
edinem ima človek življenje
in večno blaženost, za kateri
je bil ustvarjen in po katerih
hrepeni. Kristus izreka to stvarnost
z besedami: "Proč izpred
mene, prekleti, v večni ogenj!"
(Mt 25, 41).
213. Kako se sklada obstoj
pekla z neskončno božjo dobroto?
Bog,
ki je ustvaril človeka svobodnega
in odgovornega, vsekakor spoštuje
njegove odločitve in hoče, "da
bi vsi stopili na pot spreobrnjenja"
(2 Pt 3,9). Zato je človek sam,
ki se v polni avtonomiji prostovoljno
izključi iz občestva z Bogom,
če do trenutka svoje smrti vztraja
v smrtnem grehu ter zavrača
božjo usmiljeno ljubezen.
214. V čem bo poslednja sodba?
Poslednja
(vesoljna) sodba bo obstajala
v razsodbi o blaženem življenju
ali o večni kazni, ki jo bo
Gospod Jezus izrekel ob svoji
vrnitvi kot sodnik živih in
mrtvih glede "pravičnih
in krivičnih" (Apd 24,15),
ki bodo vsi zbrani okoli njega.
Zaradi te poslednje sodbe bo
vstalo telo deležno plačila,
ki ga je duša imela v posebni
sodbi.
215. Kdaj se bo izvršila
ta sodba?
Poslednja
sodba se bo izvršila ob koncu
sveta. Samo Bog ve za dan in
uro te sodbe.
216. Kaj je upanje na novo
nebo in novo zemljo?
Po
poslednji sodbi bo vesoljstvo
samo, rešeno suženjstva razpadljivosti,
deležno Kristusove slave z nastopom
"novih nebes" in "nove
zemlje" (2 Pt 3,13). Tako
bo dosežena polnost božjega
kraljestva ali dokončno uresničenje
božjega odrešenjskega načrta,
ki je bil "spet zediniti
v Kristusu kot eni glavi vse,
kar je v nebesih in kar je na
zemlji" (Ef 1,10). Bog
bo tedaj "vse v vsem"
(1 Kor 15,28), v večnem življenju.
"Amen"
217. Kaj pomeni amen, ki
sklene našo veroizpoved?
Hebrejska
beseda amen, s katero se končajo
tudi zadnja knjiga Svetega pisma,
nekatere novozavezne molitve
in bogoslužne molitve Cerkve,
pomeni našo zaupno in popolno
pritrditev vsemu, kar smo izpovedali,
da verujemo; pomeni popolnoma
zaupati Njemu, ki je nepreklicni
"Amen" (Raz 3,14):
Kristus Gospod.
*
obvezno
|