TRETJI DEL
ŽIVLJENJE
V KRISTUSU
PRVI
ODDELEK
ČLOVEKOVA
POKLICANOST: ŽIVLJENJE V DUHU
357. Kako
je krščansko nravno življenje
povezano z vero in zakramenti?
Kar veroizpoved priznava,
zakramenti posredujejo. Z njimi
namreč kristjani prejemajo Kristusovo
milost in darove Svetega Duha,
ki jih usposabljajo za novo
življenje božjih otrok v Kristusu,
sprejetem v veri.
"Spoznaj,
o kristjan, svoje dostojanstvo"
(sveti Leon Veliki).
PRVO POGLAVJE
DOSTOJANSTVO
ČLOVEKOVE OSEBE
ČLOVEK KOT
BOŽJA PODOBA
358. Kateri
je izvir človekovega dostojanstva?
Dostojanstvo
človeške osebe temelji v njeni
ustvarjenosti po božji podobi
in sličnosti. Človeška oseba,
obdarovana z duhovno in neumrljivo
dušo, razumom in svobodno voljo,
je naravnana na Boga in s svojo
dušo in svojim telesom poklicana
k večni blaženosti.
NAŠA POKLICANOST
K BLAŽENOSTI
359. Kako
človek doseže blaženost?
Človek
doseže blaženost v moči Kristusove
milosti, ki ga napravi deležnega
božjega življenja. Kristus v
evangeliju svojim pokaže pot,
ki vodi k sreči brez konca:
blagri. Kristusova milost deluje
tudi v vsakem človeku, ki, sledeč
pravi vesti, išče in ljubi,
kar je resnično in dobro, ter
se izogiba hudega.
360. Zakaj
so blagri za nas pomembni?
Blagri
so v središču Jezusovega oznanjevanja,
povzemajo in dopolnjujejo božje
obljube od Abrahama dalje. Blagri
slikajo obraz Jezusa Kristusa,
označujejo pristno krščansko
življenje in razkrivajo človeku
poslednji cilj njegovega delovanja:
večno blaženost.
361. V kakšnem
razmerju so blagri do človekovega
hrepenenja po sreči?
Blagri
so odgovor na naravno hrepenenje
po sreči, ki ga je Bog položil
v človekovo srce, da bi ga pritegnil
k sebi, k Bogu, ki ga edini
more potešiti.
362. Kaj je
večna blaženost?
Je
gledanje Boga v večnem življenju,
v katerem bomo v celoti "deležni
božje narave" (2 Pt 1,4),
Kristusove slave in uživanja
troedinega božjega življenja.
Blaženost presega človeške zmožnosti:
je nadnaraven in zastonjski
božji dar, kakor milost, ki
vodi tja. Obljubljena blaženost
nas postavi pred odločilne nravne
izbire, kar se tiče zemeljskih
dobrin, ter nas spodbuja, da
ljubimo Boga nad vse.
ČLOVEKOVA
SVOBODA
363. Kaj je
svoboda?
Svoboda
je od Boga dana zmožnost, da
delujemo ali ne delujemo,
da storimo to ali ono, da tako
sami od sebe storimo premišljena
dejanja. Svoboda je značilnost
dejanj, ki so v pravem pomenu
človeška. Kolikor bolj delamo
dobro, toliko bolj postajamo
svobodni. Svoboda doseže svojo
popolnost, kadar je naravnana
na Boga, najvišje Dobro in našo
Blaženost. Svoboda vključuje
tudi možnost izbirati med dobrim
in zlim. Izbira zlega je zloraba
svobode, ki vodi v sužnost greha.
364. Kakšen
je odnos med svobodo in odgovornostjo?
Svoboda
naredi človeka odgovornega za
svoja dejanja v tolikšni meri,
kolikor so prostovoljna. Prištevnost
kakega dejanja in odgovornost
zanj moreta biti zmanjšani in
včasih odpravljeni zaradi nevednosti,
nepazljivosti, prisile, strahu,
čezmernih čustev, navad.
365. Zakaj
ima vsak človek pravico udejanjati
svobodo?
Pravica
udejanjanja svobode je lastna
vsakemu človeku, kolikor je
neločljiva od njegovega dostojanstva
človeške osebe. Zato je treba
to pravico vedno spoštovati,
zlasti še v nravnih in religioznih
stvareh, in jo tudi civilno
priznavati in ščititi v mejah
skupnega blagra in javnega reda.
366. Kako
je človekova svoboda uvrščena
v redu odrešenja?
Naša
svoboda je oslabljena zaradi
prvega greha. Naslednji grehi
so to oslabitev še bolj zaostrili.
Toda "Kristus nas je oprostil
za svobodo" (Gal 5,1).
Sveti Duh nas s svojo milostjo
vodi k duhovni svobodi, da bi
iz nas napravil svobodne sodelavce
v Cerkvi in v svetu.
367. Kateri
so viri nravnosti človeških
dejanj?
Nravnost
človeških dejanj je odvisna
od treh virov: od izbranega
predmeta, se pravi od resnične
ali navidezne dobrine; od namena
subjekta, ki deluje, se pravi
od cilja, zaradi katerega izvršuje
dejanje; od okoliščin dejanja
s posledicami vred.
368. Kdaj
je dejanje moralno dobro?
Dejanje
je moralno dobro, kadar predpostavlja
obenem dobrost predmeta, namena
in okoliščin. Izbrani predmet
more sam zase pokvariti celoto
dejanja, četudi je namen dober.
Ni dovoljeno delati zlo, da
bi iz njega prišlo dobro. Slab
namen more pokvariti dejanje,
četudi je njegov predmet sam
v sebi dober. Nasprotno pa dober
namen ne napravi dobro neko
ravnanje, ki je slabo po svojem
predmetu, ker namen ne posvečuje
sredstev. Okoliščine morejo
zmanjšati ali povečati odgovornost
tistega, ki deluje, a ne morejo
spremeniti moralne vrednosti
dejanj samih, nikoli ne morejo
napraviti dobrega nekega dejanja,
slabega v sebi.
369. Ali obstajajo
dejanja, ki so vedno nedovoljena?
Obstajajo
dejanja, ki jih je vedno nedovoljeno
izbrati zaradi svojega predmeta
(na primer bogokletje, uboj,
prešuštvo). Izbrati jih namreč
vsebuje nered volje, se pravi
nravno zlo, katerega ni mogoče
opravičiti z uporabo dobrin,
ki bi morda iz njih prišle.
NRAVNOST
STRASTI
370. Kaj so
strasti?
Strasti
so nagnjenja, vzburkanosti ali
vzgibi čutnosti - naravne sestavine
človeške psihologije - ki nagibljejo
človeka, da deluje ali da ne
deluje v smeri tistega, kar
dojemamo kot dobro ali kot zlo.
Glavne strasti so ljubezen in
sovraštvo, hrepenenje in strah,
veselje, žalost, jeza. Poglavitna
strast je ljubezen, ki jo vzbuja
privlačnost dobrega. Samo dobro
je ljubljeno, bodisi resnično
ali navidezno dobro.
371. Ali so
strasti nravno dobre ali zle?
Strasti,
kot vzgibi čutnosti, niso ne
dobre ne zle same v sebi. Strasti
so nravno dobre, kadar prispevajo
k dobremu dejanju, in zle v
nasprotnem primeru. Biti morejo
privzete v kreposti ali pa sprevržene
v pregrehe.
VEST
372. Kaj je
vest?
Vest,
navzoča v srcu osebe, je sodba
razuma, ki v primernem trenutku
ukaže človeku, naj stori dobro
in se izogne zla. Po njej človeška
oseba zaznava nravno vrednost
dejanja, ki naj ga stori ali
že storjenega dejanja, in mu
omogoča prevzeti odgovornost
zanj. Kadar razumen človek posluša
vest, more slišati Boga, ki
mu govori.
373. Kaj vključuje
dostojanstvo osebe v odnosu
do vesti?
Dostojanstvo
človeške osebe vključuje pravilnost
vesti (to pomeni, da vest soglaša
s tem, kar je v skladu z razumom
in božjo postavo pravično in
dobro). Zaradi tega osebnega
dostojanstva človeka ni dovoljeno
siliti, da bi ravnal proti svoji
vesti. Prav tako ga ni dovoljeno
ovirati, da bi delal po svoji
vesti, zlasti v verskih zadevah.
374. Kako
se oblikuje vest, da bo pravilna
in resnicoljubna?
Pravilna
in resnicoljubna vest se oblikuje
z vzgojo, z usvajanjem božje
besede in naukom Cerkve. Podpirajo
jo darovi Svetega Duha in ji
pomagajo nasveti modrih oseb.
Za vzgojo vesti zelo koristi
molitev in spraševanje vesti.
375. Katera
pravila mora vest vedno upoštevati?
So
tri najbolj splošna navodila:
1) Nikoli ni dovoljeno storiti
zlo, da bi iz tega sledilo kaj
dobrega. 2) Tako imenovano zlato
pravilo: "Vse, kar želite,
da bi ljudje vam storili, storite
tudi vi njim" (Mt 7,12).
3) Krščanska ljubezen
vedno spoštuje bližnjega in
njegovo vest; to pa seveda ne
pomeni sprejeti kot dobro tisto,
kar je objektivno zlo.
376. Ali se
more vest motiti?
Oseba
mora vedno ubogati gotovo (trdno)
sodbo svoje vesti. A iz razlogov,
ki niso vedno prosti osebne
krivde, more vest izrekati tudi
zmotne sodbe. Ni pa mogoče pripisovati
osebi zla, storjenega zaradi
nehotene nevednosti, četudi
zlo objektivno ostaja zlo. Treba
se je torej truditi za to, da
se nravna vest znebi svojih
zmot.
KREPOSTI
377. Kaj je
krepost?
Krepost
je trajno in trdno razpoloženje
delati dobro. "Cilj krepostnega
življenja je v tem, da postanemo
podobni Bogu" (sveti Gregor
iz Nise). So človeške in božje
kreposti.
378. Kaj so
človeške kreposti?
Človeške
kreposti so trajne in stalne
popolnosti uma in volje, ki
uravnavajo naša dejanja, urejajo
naše strasti in vodijo naše
vedenje v skladu z razumom in
vero. Pridobimo in okrepimo
jih s ponavljanjem nravno dobrih
dejanj; očiščuje in dviga pa
jih božja milost.
379. Katere
so glavne človeške kreposti?
Temeljne
človeške kreposti so tako imenovanje
glavne ali kardinalne kreposti
(lat. cardo = tečaj pri
vratih). Vse druge kreposti
so razvrščene okoli njih, kajti
kardinalne kreposti sestavljajo
tečaje krepostnega življenja.
So: razumnost, pravičnost, srčnost
in zmernost.
380. Kaj je
razumnost?
Razumnost
razpoloži razum, da v vsaki
okoliščini dojame naše resnično
dobro in izbere pravilna sredstva
za njegovo uresničenje. Razumnost
usmerja druga kreposti tako,
da jim kaže pravilo in mero.
381. Kaj je
pravičnost?
Pravičnost
obstaja v stanovitni in trdni
volji, da damo Bogu in bližnjim
to, kar jim gre. Pravičnost
do Bog se imenuje "krepost
bogovdanosti".
382. Kaj je
srčnost?
Srčnost
daje trdnost v težavah in stanovitnost
v prizadevanju za dobro. Človeka
pripravi do zmožnosti, da žrtvuje
celo svoje življenje za pravično
stvar.
383. Kaj je
zmernost?
Zmernost
brzda nagnjenje do naslad (ugodja),
usposablja voljo za gospostvo
nad nagoni in daje, da se pri
uporabljanju ustvarjenih dobrin
držimo prave mere.
384. Kaj so
božje kreposti?
So
kreposti, ki imajo za svoj izvor,
nagib in neposredni predmet
Boga samega. Vlite v s posvečujočo
milostjo usposabljajo človeka
za življenje v povezanosti s
sveto Trojico. So temelj, duša
in značilnost kristjanovega
nravnega delovanja; oživljajo
vse človeške kreposti. Božje
kreposti so poroštvo za to,
da je Sveti Duh v zmožnostih
človeškega bitja navzoč in deluje.
385. Katere
so božje kreposti?
Božje
kreposti so:
- vera,
- upanje
- in
ljubezen.
386. Kaj je
vera?
Vera
je božja krepost, s katero verujemo
v Boga in sprejemamo za resnico
vse, kar nam je razodel in nam
sveta Cerkev predloži v verovanje,
kajti Bog je resnica sama. Z
vero se človek svobodno izroči
Bogu. Zato si tisti, ki veruje,
prizadeva, da bi spoznal in
izvrševal božjo voljo, saj "vera
deluje po ljubezni" (Gal
5,6).
387. Kaj je upanje?
Upanje
je božja krepost, s katero od
Boga pričakujemo in hrepenimo
po večnem življenju kot svoji
sreči, zaupajoč v Kristusove
obljube in opirajoč se na pomoč
milosti Svetega Duha, da bi
tako zaslužili večno življenje
in ostali stanovitni do konca
zemeljskega življenja.
388. Kaj je ljubezen?
Ljubezen
je božja krepost, s katero ljubimo
Boga nad vse in iz ljubezni
do Boga ljubimo svojega bližnjega
kakor sami sebe. Jezus napravlja
iz nje novo zapoved, polnost
postave. Ljubezen je "vez
popolnosti" (Kol 3,14),
temelj drugih kreposti, njihova
duša, navdihovalka in urejevalka:
brez ljubezni "nisem nič"
in "mi nič ne koristi"
(1 Kor 13,1-3).
389. Kaj so darovi Svetega
Duha?
Darovi
Svetega Duha so trajna razpoloženja,
ki napravijo človeka voljnega,
da sledi božjim navdihom.
Sedmeri
sadovi so:
- modrost,
- umnost,
- svet,
- moč,
- vednost,
- pobožnost
- in strah božji.
390. Kaj so sadovi Svetega
Duha?
Sadovi
Svetega Duha so popolnosti,
izoblikovane v nas kot predujem
večne slave. Cerkveno izročilo
jih našteva dvanajst:
- Ljubezen,
- veselje,
- mir,
- potrpežljivost,
-
blagost,
- dobrotljivost,
- dobrohotnost,
-
krotkost,
- zvestoba,
- skromnost,
- zdržnost,
- čistost (Gal
5,22-23 vulg.).
GREH
391. Kaj zahteva od
nas sprejetje božjega usmiljenja?
Da
bi mogli sprejeti božje usmiljenje,
moramo priznati svoje krivde
in se kesati svojih grehov.
Bog sam s svojo besedo in svojim
Duhom odkriva naše grehe, nam
daje resnico vesti in upanje
na odpuščanje.
392. Kaj je greh?
Greh
je "beseda, dejanje ali
želja, ki je v nasprotju z večno
postavo" (sveti Avguštin).
Greh je žalitev Boga, in sicer
v nepokorščini do njegove ljubezni.
Greh rani človekovo naravo in
oškoduje človeško solidarnost.
Kristus v svojem trpljenju popolnoma
razkrije greh in ga premaga
s svojim usmiljenjem.
393. Ali obstaja raznovrstnost
grehov?
Raznovrstnost
grehov je velika. Grehe je mogoče
razlikovati po njihovem predmetu
ali po krepostih ali po zapovedih,
ki jim nasprotujejo. Lahko jih
razdelimo na grehe neposredno
proti Bogu, proti bližnjemu
ali proti nam samim. Deliti
jih je mogoče tudi na grehe,
ki jih storimo z mislimi, besedami,
dejanji ali tudi z opustitvami.
394. Kako razlikujemo greh
po njegovi velikosti (teži)?
Razlikujemo
smrtni in mali greh.
395. Kdaj človek stori smrtni
greh?
Smrtni
greh storimo, ko gre hkrati
za veliko stvar, za popolno
spoznanje in za premišljeno
privolitev. Ta greh uniči v
nas ljubezen, nas oropa posvečujoče
milosti in nas pahne v večno
smrt pekla, če se ga ne skesamo.
Odpuščanje smrtnih grehov
redno prejmemo po zakramentu
krsta ali po zakramentu pokore
in sprave.
396. Kdaj človek stori mali
greh?
Mali
(odpustljivi) greh, ki se bistveno
razlikuje od smrtnega, storimo,
kadar se pregrešimo v kaki majhni
stvari, ali tudi v veliki, a
brez polnega spoznanja in popolne
privolitve. Mali greh ne prelomi
zaveze z Bogom, a oslabi ljubezen;
v njem se kaže neurejeno
nagnjenje do ustvarjenih dobrin;
ovira tudi, da bi duša napredovala
v izvrševanju kreposti in v
udejanjanju nravno dobrega;
zasluži časne kazni očiščevanja.
397. Kako se v nas množi
greh?
Greh
stori, da postane greh privlačen;
s ponavljanjem istih dejanj
nastane grešljivost,
tj. nagnjenost h grehu iste
vrste.
398. Kaj je grešljivost?
Grešljivost
(pregrehe), v nasprotju do kreposti,
so zle navade, ki zamračijo
vest in nagibajo k zlu. Pregrehe
moremo porazdeliti v sedem tako
imenovanih glavnih grehov, ki
so: napuh, lakomnost, nevoščljivost,
jeza, nečistost, požrešnost,
lenoba ali acidia.
399. Ali imamo odgovornost
pri grehih, ki jih storijo drugi?
Odgovornost
imamo, kadar pri njih sodelujemo
s krivdo.
400. Kaj so grešne strukture?
So
družbene razmere ali ustanove,
ki nasprotujejo božji postavi.
So izraz in posledica osebnih
grehov.
DRUGO POGLAVJE
ČLOVEŠKA SKUPNOST
- OSEBA IN DRUŽBA
401. V
čem obstaja človekova družbena
razsežnost?
Skupaj
z osebnostnim klicem k blaženosti
ima človek družbeno razsežnost
kot bistveno sestavino svoje
narave in svoje poklicanosti.
Dejansko so vsi ljudje poklicani
k istemu cilju, Bogu samemu.
Obstaja neka posebna podobnost
med občestvom božjih oseb in
bratstvom, ki so ga ljudje dolžni
vzpostaviti med seboj v resnici
in ljubezni; ljubezen do bližnjega
je neločljiva od ljubezni do
Boga.
402. Kakšno
je razmerje med osebo in družbo?
Počelo,
nosilec in cilj vseh družbenih
ustanov je in mora biti človeška
oseba. Nekatere družbe, kakor
sta družina in država, so človeku
nujno potrebne. Koristna so
tudi druga združenja, tako znotraj
političnih skupnosti kakor na
mednarodni ravni, ob spoštovanju
načela subsidiarnosti.
403. Kaj označuje načelo
subsidiarnosti?
To
načelo pravi, da nadrejena družba
ne sme prevzeti nalog podrejene
družbi in je ne oropati njene
pristojnosti, marveč jo mora
v stiski podpirati.
404. Kaj se še zahteva za
pristno človeško življenje v
družbi?
Zahteva
se spoštovanje pravičnosti in
pravilne hierarhije vrednot
kakor tudi podrejanje fizičnih
in nagonskih razsežnosti notranjim
in družbenim razsežnostim. Zlasti
tam, kjer greh kvari družbeno
ozračje, je treba klicati k
spreobrnjenju srca in k božji
milosti, da bi prišlo do družbenih
sprememb, ki bodo stvarno služile
vsakemu človeku in celi osebi.
Ljubezen, ki zahteva in omogoča
pravično ravnanje, je
najvišja socialna zapoved.
UDELEŽENOST
PRI DRUŽBENEM ŽIVLJENJU
405. Na
čem temelji oblast v družbi?
Vsaka
človeška skupnost potrebuje
zakonito oblast, ki naj
zagotavlja red in prispeva k
udejanjanju skupnega dobrega.
Takšna oblast ima svoj temelj
v človeški naravi, ker ustreza
redu, ki ga je postavil Bog.
406. Kdaj je izvrševanje
oblasti zakonito?
Izvrševanje
oblasti je zakonito, če si prizadeva
za skupni blagor in če za dosego
tega blagra uporablja moralno
dovoljena sredstva. Zato morajo
biti politični režimi določeni
s svobodno odločitvijo državljanov
in morajo spoštovati načelo
"pravne države", v
kateri vrhovna oblast pripada
zakonu, ne pa samovolji ljudi.
Nepravični zakoni in odredbe,
nasprotne nravnemu redu, niso
obvezujoče v vesti.
407. Kaj je skupni blagor?
Pod
skupnim blagrom razumemo vsoto
vseh tistih razmer družbenega
življenja, ki tako skupnostim
kakor posameznikom omogočajo
uresničevati svojo popolnost.
408. Kaj obsega skupni blagor?
Skupni
blagor obsega: spoštovanje in
pospeševanje temeljnih človekovih
pravic; razvijanje duhovnih
in časnih dobrin oseb in družbe;
mir in varnost vseh.
409. Kje se na najvišji način
uresničuje skupni blagor?
Najcelovitejše
uresničevanje skupnega blagra
najdemo v tistih političnih
skupnostih, ki branijo in pospešujejo
blagor državljanov in manjših
občestev, ne da bi pozabljali
na vesoljni skupni blagor človeške
družine.
410. Kako je človek soudeležen
pri uresničevanju skupnega blagra?
Vsak
človek je v skladu z mestom
in vlogo, ki jo ima, soudeležen
pri pospeševanju skupnega blagra
s tem, da spoštuje pravične
zakone in prevzema področja,
za katera ima osebno odgovornost.
To so skrb za lastno družino
in zavzemanje pri delu. Državljani
se morajo vrhu tega, kolikor
je mogoče, dejavno udeleževati
javnega življenja.
SOCIALNA
PRAVIČNOST
411. Kako
družba zagotavlja socialno pravičnost?
Družba
zagotavlja socialno pravičnost,
kadar spoštuje dostojanstvo
in pravice osebe; to je dejanski
cilj družbe. Vrhu tega družba
pospešuje socialno pravičnost,
ki je povezana s skupnim blagrom
in izvrševanjem avtoritete,
kadar ustvarja pogoje, ki omogočajo
združenjem in vsakemu posamezniku
dosegati to, kar jim gre.
412. Na kaj se nanaša enakost
med ljudmi?
Vsi
ljudje uživajo enako dostojanstvo
in osnovne pravice. Ustvarjeni
po podobi enega samega Boga
in obdarjeni z enako razumno
dušo, imajo vsi ljudje enako
naravo in izvor. V Kristusu,
edinem Odrešeniku, so poklicani
k isti božji blaženosti.
413. Kako naj vrednotimo
neenakosti med ljudmi?
Obstajajo
krivične ekonomske in socialne
neenakosti, ki prizadevajo milijone
človeških bitij: Te neenakosti
so v očitnem nasprotju z evangelijem
in nasprotujejo pravičnosti,
dostojanstvu človeške osebe
in miru. So pa tudi razlike
med ljudmi, ki jih povzročajo
različni dejavniki ter pripadajo
božjemu načrtu. Bog namreč hoče,
da vsak prejme od drugega, kar
potrebuje, in da tisti, ki razpolagajo
s posebnimi "talenti",
le-te delijo z drugimi. Takšne
razlike opogumljajo in pogosto
obvezujejo ljudi k velikodušnosti,
k dobrohotnosti in k delitvi
z drugimi. Razlike spodbujajo
kulture, da se bogatijo druga
z drugo.
414. Kako se izraža človeška
solidarnost?
Solidarnost,
ki izvira iz človeškega in krščanskega
bratstva, se izraža na prvem
mestu v pravičnem razdeljevanju
dobrin, v poštenem plačevanju
dela in v naporu za pravičnejši
socialni red. Krepost solidarnosti
udejanja tudi delitev duhovnih
dobrin vere, ki so še pomembnejše
kakor gmotne dobrine.
TRETJE POGLAVJE
BOŽJE ODREŠENJE:
POSTAVA IN MILOST NRAVNA POSTAVA
415. Kaj
je nravna postava?
Nravna
postava je delo božje modrosti.
Človeku predpisuje poti, pravila
vedenja, ki peljejo k obljubljeni
blaženosti, in prepoveduje pota,
ki oddaljujejo od Boga.
416. V čem obstaja naravna
nravna postava?
Naravna
nravna postava, od Stvarnika
vpisana v srce vsakega človeka,
obstaja v deležnosti pri božji
modrosti in dobroti. Izraža
osnovni nravni čut, ki omogoča
človeku, da z razumom razlikuje
dobro in zlo. Naravna postava
je splošno veljavna in nespremenljiva,
je temelj osnovnih človekovih
dolžnosti in pravic, kakor
tudi človeške družbe in same
civilne postave.
417. Ali vsi dojemajo to
postavo?
Zaradi
greha naravne nravne postave
ne dojemajo vsi vedno in ne
z enako jasnostjo in neposrednostjo.
Zato
je Bog "zapisal na tabli
postave to, česar ljudje niso
brali v svojih srcih" (sveti
Avguštin).
418. Kakšno je razmerje med
naravno postavo in starozavezno
postavo?
Starozavezna
postava je prva stopnja razodete
postave. Izraža mnoge resnice,
ki so naravno dostopne razumu
in tako v odrešenjskih zavezah
najdejo svojo potrditev in verodostojnost.
Njeni nravni predpisi, ki so
povzeti v desetih božjih zapovedih,
polagajo temelje človekove poklicanosti.
Prepovedujejo to, kar nasprotuje
ljubezni do Boga in bližnjega,
in predpisujejo to, kar je za
ljubezen bistveno.
419. Kako se starozavezna
postava uvršča v načrt odrešenja?
Starozavezna
postava omogoča spoznati mnoge
resnice, ki so dostopne razumu.
Kaže na to, kaj je treba in
česa se ne sme storiti. Kot
moder vzgojitelj pa zlasti pripravlja
in razpoloži človeka za spreobrnjenje
in sprejem evangelija. Starozavezna
postava je sveta, duhovna in
dobra. A vendarle je še nepopolna,
ker ne daje sama od sebe moči
in milosti duha za njeno izpolnjevanje.
420. Kaj je nova postava
ali evangeljska postava?
Nova
postava ali evangeljska postava,
ki jo je Kristus razglasil in
uresničil, je polnost in dovršitev
božje postave, naravne in razodete.
Povzeta je v zapovedi, naj ljubimo
Boga in bližnjega, in naj se
ljubimo, kakor nas je ljubil
Kristus. Je tudi notranja stvarnost
v človeku: milost Svetega Duha,
ki omogoča takšno ljubezen.
Je "postava svobode"
(Jak 1,25), ker nas nagiblje,
da delujemo spontano na pobudo
ljubezni.
"Nova
postava je v prvi vrsti milost
Svetega Duha, dana verujočim
v Kristusa" (sveti Tomaž
Akvinski).
421. Kje najdemo novo postavo?
Novo
postavo najdemo v vsem Kristusovem
življenju in oznanjevanju ter
nravni katehezi apostolov: govor
na gori je njen glavni izraz.
MILOST
IN OPRAVIČENJE
422. Kaj
je opravičenje?
Opravičenje
je najodličnejše delo božje
ljubezni. Je usmiljeno in zastonjsko,
nedolgovano delovanje Boga,
ki izbriše naše grehe in nas
napravi pravične in svete v
vsem našem bitju. To se zgodi
po milosti Svetega Duha, katero
nam je prislužil Kristus s svojim
trpljenjem in se nam daje s
krstom. Opravičenje omogoči
človekov svoboden odgovor, to
je vero v Kristusa in sodelovanje
z milostjo Svetega Duha.
423. Kaj je milost, ki opravičuje?
Milost
je nezaslužen dar, ki nam ga
Bog daje, da bi nas napravil
deležne svojega troedinega življenja
in zmožne delovati po njegovi
ljubezni. Imenuje se habitualna
milost ali posvečujoča ali pobožanstvujoča
milost, ker nas posvečuje in
pobožanstvuje. Je nadnaravna,
ker je popolnoma odvisna od
podarjene pobude Boga in presega
zmožnosti človekovega razuma
in moči. Torej se izmika našemu
izkustvu.
424. Kakšne druge oblike
milosti so?
Poleg
habitualne milosti so še: dejanske
milosti (priložnostni darovi);
zakramentalne milosti (darovi,
lastni vsakemu zakramentu);
posebne milosti in karizme (ki
imajo za cilj skupni blagor
Cerkve), med katerimi so stanovske
milosti, ki spremljajo izvrševanje
cerkvenih služb in dolžnosti
krščanskega življenja.
425. Kakšen je odnos med
milostjo in človekovo svobodo?
Milost
prehiteva, pripravlja in vzbuja
človekov svoboden odgovor. Odgovarja
na globoka hrepenenja človekove
svobode, jo vabi k sodelovanju
in privede do njene popolnosti.
426. Kaj je zasluženje?
Zasluženje
je tisto, kar daje pravico do
nagrade za dobro dejanje. V
razmerju do Boga človek sam
po sebi ne more zaslužiti ničesar,
ker je vse prejel zastonj od
njega. Vendar mu Bog daje možnost,
da si pridobi zasluženja v zedinjenju
s Kristusovo ljubeznijo, ki
je vir naših zasluženj pred
Bogom. Zasluženja naših dobrih
del je treba zato pripisovati
najprej božji milosti in nato
človekovi svobodni volji.
427. Katere dobrine moremo
zaslužiti?
Ob
nagibanju Svetega Duha moremo
zase in za druge zaslužiti vse
milosti, ki so koristne za doseganje
večnega življenja, kakor tudi
vse časne dobrine, ki so za
nas primerne po božjem načrtu.
Nihče si ne more zaslužiti prve
milosti, ki je na začetku spreobrnjenja
in opravičenja.
428. Ali smo vsi poklicani
h krščanski svetosti?
Vsi
verujoči so poklicani h krščanski
svetosti. Svetost je polnost
krščanskega življenja in popolnost
ljubezni ter se udejanja v notranjem
zedinjenju s Kristusom in po
njem s sveto Trojico. Pot kristjanovega
posvečenja, potem ko je šla
prek križa, bo imela svojo dovršitev
v končnem vstajenju pravičnih,
ko bo Bog vse v vsem.
CERKEV,
MATI IN UČITELJICA
429. V kakšnem smislu Cerkev
hrani kristjanovo nravno življenje?
Cerkev
je občestvo, kjer kristjan prejema
božjo besedo in nauke "Kristusove
postave" (Gal 6,2); prejema
milost zakramentov; združuje
se s Kristusovo evharistično
daritvijo tako, da je njegovo
nravno življenje duhovno bogoslužje;
Cerkev mu daje zgled presvete
Device Marije in svetnikov.
430. Zakaj cerkveno učiteljstvo
posega na nravno področje?
Zato,
ker je naloga cerkvenega učiteljstva
oznanjati vero, ki jo je treba
verovati in uresničevati v življenju.
Ta naloga se razteza tudi na
specifične predpise nravne postave,
ker je njihovo izpolnjevanje
potrebno za zveličanje.
431. Kakšen smoter imajo
cerkvene zapovedi?
Petere
cerkvene zapovedi imajo za svoj
cilj, da vernikom zagotavljajo
nujno potrebno najmanjšo mero
duha molitve, zakramentalnega
življenja, nravnega prizadevanja
in rasti ljubezni do Boga in
do bližnjega.
432. Kako
se glasi pet cerkvenih zapovedi?
Pet
cerkvenih zapovedi se glasi:
- Udeležuj se maše
v nedeljo in druge zapovedane
praznike in ne opravljaj
nobenih del in dejavnosti,
ki ogrožajo posvečevanje
teh dni.
- Spovej se svojih
grehov in prejmi zakrament
sprave vsaj enkrat na leto.
- Prejmi zakrament
evharistije vsaj o veliki
noči.
- Zdrži se uživanja
mesa in upoštevaj post v
dnevih, ki jih je Cerkev
določila.
- Podpiraj Cerkev v
njenih gmotnih potrebah
po svojih zmožnostih.
433. Zakaj
je nravno življenje kristjanov
nujno potrebno za oznanjevanje
evangelija?
Zato,
ker kristjani s svojim življenjem
po Gospodu Jezusu pritegujejo
ljudi k veri v resničnega Boga,
gradijo Cerkev, preoblikujejo
svet z duhom evangelija in pospešujejo
prihod božjega kraljestva.
*
obvezno
|