ČETRTI
DEL
KRŠČANSKA
MOLITEV
PRVI
ODDELEK
MOLITEV
V KRŠČANSKEM ŽIVLJENJU
534.
Kaj je molitev?
Molitev
je povzdigovanje duha k Bogu
ali prošnja k Bogu za dobrine,
ki ustrezajo njegovi volji.
Molitev je vedno dar Boga, ki
prihaja, da bi srečal človeka.
Krščanska molitev je oseben
in živ odnos božjih otrok s
svojim neskončno dobrim Očetom,
z njegovim Sinom Jezusom Kristusom
in s Svetim Duhom, ki prebiva
v njihovih srcih.
PRVO
POGLAVJE
RAZODETJE
O MOLITVI
535.
Zakaj obstaja poklicanost vseh
k molitvi?
Zato,
ker Bog s stvarjenjem pokliče
vsako bitje iz niča v bivanje
in ker človek tudi po svojem
padcu v greh ostaja sposoben
spoznati svojega Stvarnika in
ohranja hrepenenje po tistem,
ki ga je poklical v bivanje.
Vsa verstva - in na poseben
način celotna odrešenjska zgodovina
- pričujejo o tem človekovem
hrepenenju po Bogu. Najprej
pa Bog neutrudljivo priteguje
vsakega človeka k skrivnostnemu
srečanju z njim v molitvi.
RAZODETJE
O MOLITVI V STARI ZAVEZI
536.
V čem je Abraham zgled molitve?
Abraham
je zgled molitve zato, ker hodi
v božji navzočnosti, posluša
Boga in ga uboga. Njegova molitev
je boj vere, ker tudi v trenutkih
preizkušnje ohranja svojo vero
v božjo zvestobo. Še več, potem
ko je Abraham sprejel Gospoda
v svojem šotoru in mu je ta
zaupal svoj sklep, si upa prositi
za grešnike z drznim zaupanjem.
537. Kako
je Mojzes molil?
Mojzesova
molitev je zgled kontemplativne
(premišljevalne) molitve. Bog,
ki pokliče Mojzesa iz gorečega
grma, se pogosto in na dolgo
pomenkuje z njim "iz obličja
v obličje, kakor človek govori
s svojim prijateljem" (2
Mz 33,11). Iz te zaupljivosti
z Bogom Mojzes črpa moč, da
neodjenljivo prosi za ljudstvo.
Ta molitev je tako predpodoba
priprošnje edinega srednika
Jezusa Kristusa.
538. Kakšen
odnos do molitve imata tempelj
in kralj v stari zavezi?
V
senci božjega šotora, skrinje
zaveze in kasneje templja se
razcveteva molitev božjega ljudstva
pod vodstvom pastirjev. Med
njimi je David kralj "po
božjem srcu", pastir, ki
moli za svoje ljudstvo. Njegova
molitev je zgled za molitev
ljudstva, ker je zvesto oklepanje
božje obljube in ljubeče zaupanje
v tistega, ki je edini Kralj
in Gospod.
539. Kakšno
vlogo ima molitev v poslanstvu
prerokov?
Preroki
črpajo iz molitve luč in moč,
da pozivajo ljudstvo k veri
in spreobrnjenju srca. Živijo
v veliki zaupnosti z Bogom in
s priprošnjo posredujejo za
brate, katerim oznanjajo, kar
so pri Gospodu videli in slišali.
Elija je oče prerokov, se pravi
tistih, ki iščejo božje obličje.
Na gori Karmel doseže vrnitev
ljudstva k veri, ker poseže
Bog, katerega je klical z besedami:"Usliši
me, Gospod, usliši me!"
(1 Kr 18,37).
540. Kakšen
pomen imajo psalmi v molitvi?
Psalmi
so vrhunec molitve v stari zavezi.
Božja beseda postane v psalmih
človekova beseda. Ta molitev
ima osebno in skupnostno razsežnost,
ki ju ni mogoče ločiti med seboj.
Je navdihnjena od Svetega Duha
in opeva velika božja dela v
stvarstvu in v zgodovini odrešenja.
Kristus je molil psalme in jih
dovršil. Zato so bistvena in
trajna prvina molitve Cerkve.
Primerni so za ljudi vseh slojev
in časov.
JEZUS
V POLNOSTI RAZODENE IN UDEJANI
MOLITEV
541. Od
koga se je Jezus naučil moliti?
Jezus
se je po svojem človeškem srcu
naučil moliti od svoje matere
in od judovskega izročila. A
njegova molitev je prikipevala
še iz drugega skritega izvira:
Jezus je večni Božji Sin, ki
v svoji sveti človeški naravi
izreka svojemu Očetu popolno
sinovsko molitev.
542. Kdaj
je Jezus molil?
Evangelij
kaže Jezusa pogosto v molitvi.
Vidimo ga, kako se umakne v
samoto, tudi ponoči. Moli pred
odločilnimi dejanji svojega
poslanstva in poslanstva apostolov.
Vse njegovo življenje je molitev,
ker je v stalnem občestvu ljubezni
z Očetom.
543. Kako
je Jezus molil v svojem trpljenju?
Jezusova
molitev med njegovim smrtnim
bojem na Oljski gori in njegove
zadnje besede na križu razodevajo
globino njegove sinovske molitve:
Jezus izpolni Očetov načrt ljubezni
in prevzame nase vse stiske
človeštva, vse prošnje in priprošnje
v zgodovini odrešenja. Prinese
jih Očetu, ki jih sprejme in
usliši, onkraj slehernega upanja
s tem, da ga obudi od mrtvih.
544. Kako
nas Jezus uči moliti?
Jezus
nas uči moliti ne le z molitvijo
očenaš, ampak tudi s svojo lastno
molitvijo. Na ta način nam kaže
poleg vsebine tudi pogoje, ki
so potrebni za pravo molitev:
čisto srce, ki išče božje kraljestvo
in odpušča sovražnikom; srčno
in otroško zaupanje, ki gre
prek tega, kar občutimo in razumemo;
čuječnost, ki obvaruje učenca
pred skušnjavo.
545. Zakaj
je naša molitev učinkovita?
Naša
molitev je učinkovita, ker se
v veri združuje z Jezusovo molitvijo.
V njem postane krščanska molitev
ljubezensko občestvo z Očetom.
Tako moremo svoje prošnje
prinašati Bogu in biti uslišani:
"Prosite in boste prejeli,
da bo vaše veselje popolno"
(Jn 16,24).
546. Kako
je molila Devica Marija?
Za
Marijino molitev je značilna
njena vera in velikodušna predanost
vsega njenega bitja Bogu. Marija
je tudi nova Eva, "mati
živih": Jezusa, svojega
Sina, prosi za potrebe ljudi.
547. Ali
je v evangeliju kakšna Marijina
molitev?
Poleg
Marijine priprošnje v Kani Galilejski
nam evangelij izroča magnifikat
(Lk 1,46-55), slavospev Božje
Matere in slavospev Cerkve.
Magnifikat je slavospev zahvale,
ki privre iz srca ubogih, ker
je njihovo upanje okronano z
izpolnitvijo božjih obljub.
MOLITEV
V ČASU CERKVE
548. Kako
je molila prva krščanska skupnost
v Jeruzalemu?
Na
začetku Apostolskih del je zapisano
o vernikih v prvi skupnosti
v Jeruzalemu, ki jih je Sveti
Duh vzgajal v molitvenem življenju:
"Bili so stanovitni v nauku
apostolov in bratskem občestvu,
v lomljenju kruha in molitvah"
(Apd 2,42).
549. Kako
Sveti Duh posega v molitev Cerkve?
Sveti
Duh, učitelj notranje krščanske
molitve, vzgaja Cerkev v molitvenem
življenju in ji daje vedno globlje
prodirati v premišljevanje in
občestvo z brezdanjo Kristusovo
skrivnostjo. Oblike molitve,
ki so izražene v apostolskih,
kanoničnih spisih, ostajajo
odločilne za krščansko molitev.
550. Katere
so bistvene oblike krščanske
molitve?
Bistvene
molitve Cerkve so slavljenje
in češčenje, prošnja in priprošnja,
zahvaljevanje in hvaljenje.
Evharistija vsebuje in izraža
vse te oblike molitve.
551. Kaj
je slavljenje?
Slavljenje
je človekov odgovor na božje
darove: slavimo Vsemogočnega,
ki nas prvi blagoslavlja in
napolnjuje s svojimi darovi.
552. Kako
je mogoče opisati češčenje?
V
češčenju se človek vrže na tla
pred svojim trikrat svetim Stvarnikom,
pred katerim priznava, da je
od njega ustvarjen.
553. Katere
so različne oblike prosilne
molitve?
Obstaja
prošnja za odpuščanje in tudi
ponižna, zaupna prošnja za vse
naše duhovne in gmotne potrebe.
A naše prvo hrepenenje naj bo
prihod božjega kraljestva.
554. V
čem je priprošnja?
Priprošnja
obstaja v prošnji za druge.
Upodobi nas po Jezusovi molitvi
in nas zedini z njim, ki posreduje
pri Očetu za vse ljudi, posebej
za grešnike. Moliti moramo tudi
za sovražnike.
555. Kdaj
se Bogu zahvaljujemo?
Cerkev
se Bogu nenehno zahvaljuje,
zlasti z obhajanjem evharistije,
pri kateri jo Kristus pridruži
svojemu zahvaljevanju Očetu.
Vsak dogodek postane za kristjana
razlog za zahvaljevanje.
556. Kaj
je hvalna molitev?
Hvaljenje
je oblika molitve, ki najbolj
neposredno priznava, da je Bog
Bog. Je docela nesebična: opeva
Boga zaradi njega samega in
mu daje slavo, ker je.
DRUGO
POGLAVJE
IZROČILO
O MOLITVI
557. Kakšen
je pomen izročila glede molitve?
V
Cerkvi Sveti Duh uči božje otroke
moliti po živem izročilu. Molitev
namreč ni le samodejni izliv
notranjega vzgiba. Vključuje
tudi premišljevanje, preučevanje
in prodiranje v duhovne stvarnosti,
katere izkustveno dojemamo.
PRI
IZVIRIH MOLITVE
558. Kateri
so izviri krščanske molitve?
Izviri
molitve so: božja beseda, ki
nam podarja "vzvišeno spoznanje
Kristusa" (Flp 3,8); bogoslužje
Cerkve, ki oznanja, posedanja
in priobčuje odrešenjsko skrivnost;
božje kreposti; vsakdanje razmere,
ker moremo v njih srečati Boga.
"Ljubim te, Gospod,
in prosim te le za eno milost:
da bi te večno ljubil. Moj Bog,
če moj jezik ne more vsak trenutek
govoriti, da te ljubim, hočem,
da bi moje srce to ponavljalo
ob vsakem mojem dihu" (sveti
Janez Marija Vianney).
POT
MOLITVE
559. Ali
je v Cerkvi več poti molitve?
V
Cerkvi so različne poti molitve,
povezane z raznimi zgodovinskimi,
družbenimi in kulturnimi miselnimi
zvezami. Cerkvenemu občestvu
pripada naloga, da presoja,
koliko so te poti zveste izročilu
apostolske vere. Stvar pastirjev
in katehetov pa je, da razlagajo
njihov smisel, ki je zmeraj
usmerjen na Jezusa Kristusa.
560. Katera
je pot naše molitve?
Pot
naše molitve je Kristus. Naša
molitev se usmerja na Boga,
našega Očeta. Do njega pa imamo
dostop samo tedaj, če - vsaj
vključno - molimo v Jezusovem
imenu. Njegova človeška narava
je namreč edina pot, po kateri
nas Sveti Duh uči moliti k našemu
Očetu. Zato se bogoslužne molitve
končajo z obrazcem: "Po
našem Gospodu, Jezusu Kristusu".
561. Kakšna
je vloga Svetega Duha v molitvi?
Ker
je Sveti Duh notranji učitelj
krščanske molitve in mi "niti
ne vemo, kaj je treba prositi"
(Rim 8,26), nas Cerkev spodbuja,
da ga v vsaki priložnosti kličemo
in prosimo: "Pridi, Sveti
Duh!"
562. V
kakšnem pogledu je krščanska
molitev marijanska?
Zaradi
njenega edinstvenega sodelovanja
z delovanjem Svetega Duha Cerkev
rada moli k Mariji in z Marijo,
popolno molivko, da z njo poveličuje
in kliče Gospoda. Marija nam
namreč "kaže pot":
svojega Sina, edinega Srednika.
563. Kako
Cerkev moli k Mariji?
Predvsem
z molitvijo zdravamarija, s
katero Cerkev prosi Devico za
priprošnjo. Druge marijanske
molitve so: rožni venec, hvalnica
akáthistos in paráklisis,
kakor tudi hvalnice in pesmi
različnih krščanskih izročil.
VODITELJI
ZA MOLITEV
564. Na
kakšen način so svetniki voditelji
za molitev?
Svetniki
so naši vzorniki v molitvi.
Prosimo jih tudi, naj pri sveti
Trojici posredujejo za nas in
za ves svet. Njihova priprošnja
je najvišje služenje božjemu
načrtu. V občestvu svetnikov
so se v vsej zgodovini Cerkve
razvijale različne duhovnosti,
ki učijo moliti in živeti iz
molitve.
565. Kdo
more vzgajati za molitev?
Krščanska
družina je prvi kraj vzgoje
za molitev. Vsakdanja družinska
molitev je posebej priporočena,
ker je prvo pričevanje molitve
Cerkve. Kateheza, molitvene
skupine in "duhovno vodstvo"
so šola in pomoč za molitev.
566. Kateri
kraji so ugodni za molitev?
Moliti
je mogoče povsod, a izbira primernega
kraja za molitev ni brez pomena.
Cerkev je pravi kraj za bogoslužno
molitev in češčenje svetega
Rešnjega telesa. Tudi drugi
kraji so pomoč za molitev, recimo
"molitveni kotiček"
v hiši; samostan, romarsko svetišče.
TRETJE
POGLAVJE
ŽIVLJENJE
MOLITVE
567. Kateri
časi so za molitev najbolj ustrezni?
Vsak
trenutek je ustrezen za molitev.
A Cerkev predlaga vernikom molitvene
ritme, ki naj nahranjajo stalno
molitev: jutranjo in večerno
molitev; molitev pred jedjo
in po jedi; molitveno bogoslužje;
nedeljsko božjo službo; rožni
venec; praznike liturgičnega
leta.
"Na
Boga se je treba spomniti bolj
pogosto, kakor pa dihamo"
(sveti Gregor Nacianški).
568. Katere
so izrazne oblike molitvenega
življenja?
Krščansko
izročilo je ohranilo tri načine,
kako izražati in živeti molitev:
ustno molitev, premišljevanje
in notranjo molitev (sveto zrenje).
Njihova skupna poteza je zbranost
srca.
IZRAZI
MOLITVE
569. Kaj
označuje ustno molitev?
Ustna
molitev pridružuje telo notranji
molitvi srca. Tudi najbolj notranja
molitev nikakor ne more shajati
brez ustne molitve. Vedno in
v vsakem primeru mora izhajati
iz osebne vere. Z očenašom nas
je Jezus naučil najpopolnejše
oblike molitve.
570. Kaj
je premišljevanje?
Premišljevanje
je molitveni premislek, ki izhaja
predvsem iz božje besede v Svetem
pismu. Premišljevanje spravi
v dejavnost mišljenje, domišljijo,
čustva in hrepenenja, tako da
poglobimo svojo vero, spreobrnemo
svoje srce in okrepimo svojo
voljo hoditi za Kristusom. Je
predstopnja do ljubečega zedinjenja
z Gospodom.
571. Kaj
je notranja molitev?
Notranja
molitev ali kontemplacija (sveto
zrenje) je preprost pogled k
Bogu v molku in ljubezni. Je
božji dar, trenutek čiste vere,
v katerem molivec išče Kristusa,
se izroča ljubeči Očetovi volji
in se zbere po nagibu Duha.
Sveta Terezija Avilska opisuje
premišljevalno molitev kot prisrčno
prijateljsko pomenkovanje, "ko
se pogosto od srca do srca pogovarjamo
s tistim Bogom, za katerega
vemo, da nas ljubi".
MOLITVENI
BOJ
572. Zakaj
je molitev boj?
Molitev
je dar milosti, a vedno predpostavlja
odločen odgovor z naše strani.
Kajti kdor moli, se bojuje zoper
samega sebe, zoper okolje in
zlasti zoper skušnjavca, ki
stori vse, da bi človeka odvrnil
od molitve. Molitveni boj je
neločljiv od napredovanja v
duhovnem življenju. Molimo tako,
kakor živimo, ker živimo tako,
kakor molimo.
573. Ali
obstajajo ugovori zoper molitev?
Obstaja
napačno pojmovanje molitve.
Vrhu tega mnogi mislijo, da
nimajo časa za molitev ali da
je nekoristno moliti. Tisti,
ki molijo, pa utegnejo postati
malodušni spričo težav ali dozdevnih
neuspehov. Če naj premagamo
te težave, potrebujemo ponižnost,
zaupanje in vztrajnost.
574. Katere
so težave pri molitvi?
Raztresenost
je pogostna težava pri naši
molitvi. Odvrača pozornost
od Boga in nam more odkriti
tisto, na kar smo navezani.
Tedaj se mora naše srce spet
ponižno vrniti h Gospodu. Molitev
ogroža tudi suhota. Kdor
premaga suhoto, se more v veri
oklepati Gospoda tudi
brez občutene tolažbe. Naveličanost
(acedia) je oblika duhovne lenobe,
ki nastane zaradi popuščanja
v čuječnosti in zaradi malomarnosti
srca.
575. Kako
moremo okrepiti svoje sinovsko
zaupanje?
Sinovsko
(otroško) zaupanje je postavljeno
na preizkušnjo, kadar mislimo,
da nismo uslišani. Tedaj se
moramo vprašati, če je Bog za
nas Oče, čigar voljo skušamo
spolnjevati, ali pa sredstvo,
da bi dosegli to, kar sami hočemo.
Kadar je naša molitev združena
z Jezusovo molitvijo, vemo,
da nam nakloni veliko več kakor
samo ta ali oni dar: prejmemo
Svetega Duha, ki preoblikuje
naše srce.
576. Ali
je mogoče moliti vsak trenutek?
Moliti
je vedno mogoče. Kristjanov
čas je čas vstalega Kristusa,
ki "ostane z nami vse dni"
(Mt 28,20). Zato sta molitev
in krščansko življenje neločljiva.
"Celo
na tržnici ali v samotnem
sprehajališču je mogoče moliti
pogosto in goreče. Mogoče je
to sedé v vaši prodajalnici,
bodisi da ravno kupujete ali
prodajate, ali celo medtem
ko kuhate" (sveti Janez
Zlatousti).
577. Kaj
je molitev Jezusove ure?
Tako
se imenuje Jezusova velikoduhovniška
molitev pri zadnji večerji.
Jezus, veliki duhovnik nove
zaveze, naslavlja to molitev
na Očeta, ko pride ura njegovega
"prehoda" k njemu,
ura njegove daritve.
*
obvezno
|